اروپاجهانجهان اسلام

عربستان، امارات و قطر بدنبال آن هستند که اسلام سلفی و وهابی را نماد اصلی اسلام نمایند

سيد سراج الدین میردامادی روز دوشنبه یازدهم دی ، برابر با اول ژانویه ۲۰۲۴ در رابطه با ممنوعیت بکارگیری امامان جماعت از خارج فرانسه، با اخبار شیعه به گفتگو پرداخت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با اعمال مقررات جدید در خصوص ممنوعیت اعزام امامان جماعت از خارج فرانسه ، مشکل افراطی گری و رشد اسلام سلفی در مساجد فرانسه حل خواهد شد ؟ ، گفت : بنظر می رسد که این مشکل، حل نخواهد شد ، چرا که این مشکل ، ریشه دار است ، و به دلایل تاریخی و اجتماعی ، و تبعیض ها ، و مجموعه مشکلاتی که بین مستعمرات قدیم فرانسه که در شمال آفریقا هستند ، وجود دارد ، و هم چنین مشکلات و تفاوت های فرهنگی که میان برداشت‌های اسلامی و فقهی وجود دارد ، و علاوه بر آن ، تفاوت برداشت های سلفی از اسلام ، با فرهنگ و زیست غربی، که این تفاوت ها ، هیچ گاه نتوانسته حل بشود ، و نتوانسته اسلامی میانه رو ، و منطبق با ارزش های غربی و دست کم در عدم ستیز با ارزش های غربی ، تعریف شود.

میردامادی در ادامه اظهار داشت : افزون بر اینها ، عدم شناختی که حاکمیت فرانسه از اسلام دارد ، و هیچ گاه نخواسته که ماهیت اسلام ، و در حقیقت اسلام علوی ، به درستی شناخته شده و به آن میدان داده شود ، و با یک کوررنگی به کل مجموعه مراکز اسلامی نگاه می شود ، لذا نتوانسته اند که این مساله را به صورت ریشه ای بررسی نموده و آن را درمان نمایند ، لذا به مُسَکّن هایی روبنایی پرداخته اند که با بکارگیری آن روش ها ، هیچ گاه این مشکل، به صورت ریشه ای حل نخواهد شد.

این خبرنگار ساکن فرانسه هم چنین در پاسخ به این سوال که دولت های تامین کننده مالی و فکری اسلام سلفی در مساجد فرانسه و اروپای غربی، به دنبال چه اهدافی هستند ؟ گفت : این دولت ها به دنبال ایجاد جای پایی در کشورهای غربی هستند ، تا نوعی از اسلام سلفی و وهابی را ترویج نمایند ، و در نتیجه ، این نوع برداشت افراطی سنی های تندرو ، نماد اصلی اسلام شود ، و نهایتا بتوانند آن مراکز را تبدیل به پایگاه های فکری و فرهنگی و علاوه بر آن ، اقتصادی خود نمایند.

سراج الدین میردامادی در ادامه افزود : من به برخی از مراکز ، اغلب برای شرکت در نمازهای جماعت و جمعه سر می زنم ، و مشاهده نموده ام که جزواتی در این مراکز برای ترویج اسلام سلفی ، به صورت گسترده میان جوانان و نوجوانان توزیع می نمایند ، و تلاش می کنند که به ویژه در میان نسل جوان نفوذ کرده ، و آنها را جذب جریانات سلفی نموده ، و بتوانند این برداشت اسلام سنی های تندرو را ترویج دهند ، و همانگونه که در گزارش شما اشاره شد ، کشورهای عربستان سعودی و قطر و امارات ، هزینه های برخی از مساجد و امامان جماعت آن را تامین می کنند تا از این رهگذر بتوانند پایگاه های فکری و سیاسی و اقتصادی خود را در اروپای غربی ، تحکیم و تثبیت نمایند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا