جهان

چاپ نسخه‌ خطی قرآن ۸۰۰ ساله در چین

چین در راستای فعالیت‌های پژوهشی در نسخه‌‌های کهن قرآن کریم، به انتشار کپی یک نسخه خطی ۸۰۰ ساله در استان «گانسو» اقدام کرد.

 

چین در راستای فعالیت‌های پژوهشی در نسخه‌‌های کهن قرآن کریم، به انتشار کپی یک نسخه خطی ۸۰۰ ساله در استان «گانسو» اقدام کرد.

مرکز چاپ و انتشارات استان «گانسوِ» چین در راستای پژوهش در نسخ خطی و قدیمی قرآن کریم، کپی یک نسخه خطی قرآن را منتشر کرد.

برخی منابع تاریخی نشان می‌دهد که شروع کتابت این نسخه خطی به قرن ۱۱ میلادی برمی‌گردد و نسخه کپی جهت پژوهش علاقمندان و پژوهشگران منتشر شده است و برای فروش نیست.

گفتنی است، این نسخه خطی ۸۷۰ صفحه‌‌ای، که ۱۲,۵ کیلوگرم وزن دارد و در موزه‌ این استان جای گرفته، بیانگر آن است که قوم «سالار» در استان «گانسو» چین، ۸۰۰ سال پیش با دین اسلام آشنایی داشته‌اند.

به گفته کارشناسان تاریخ، گمان می‌رود که اجداد قوم سالار، این نسخه خطی از قرآن کریم را صدها سال پیش هنگامی که آسیای مرکزی را ترک می‌کردند با خود به این منطقه آورده‌ و در کرانه رود زرد چین ـ دومین رود بلند چین پس از یانگ تسه و ششمین رود بلند جهان ـ سکنی گزیدند که این نشان از سابقه کهن حضور مسلمانان در چین دارد.

لازم به ذکر است که قوم سالار، کوچکترین اقلیت مسلمان در چین است که در استان گانسو ـ در منطقه خودمختار سالارنشین ـ سکونت دارند و تعداد جمعیت آن‌ها حدود صد هزار نفر است.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا