اخبارجهانجهان اسلام

تشییع پیکر آیت الله سید مهدی الخرسان، از علمای سرشناس نجف اشرف

پیکر مطهر آیت الله خرسان با حضور مراجع تقلید، اساتید و طلاب حوزه های علمیه بعد از ظهر یکشنبه در شهر مقدس کربلا و صبح روز دوشنبه در نجف اشرف تشییع شد.

آیت‌الله سید محمد مهدی الخرسان الموسوی از علمای برجسته سرشناس نجف اشرف روز یکشنبه اول ربیع الاول سال ۱۴۴۵ دعوت حق را لبیک گفت ، وی امامت جماعت مسجد شیخ انصاری در نجف اشرف را برعهده داشت و چنانکه خود گفته بود از ورود به سیاست پرهیز می‌کرد.

آیت الله سید محمدمهدی موسوی خرسان در تاریخ نهم رجب سال ۱۳۴۷ هجری قمری در نجف اشرف متولد شد ، پدرش سید حسن بن هادی خرسان، از علمای شهر نجف محسوب می شد که نزد فقهای بزرگ شیعه همچون آیات عظام سید ابوالحسن اصفهانی، محمدحسین نائینی، ضیاءالدین عراقی و ابوتراب خوانساری تلمذ کرده بود.

آیت الله خرسان ، دروس مقدمات و سطح حوزه را در حوزه علمیه نجف از پدرش و استادانی چون علی سماکة‌ حلی و صادق قاموسی فرا گرفت و دروس خارج را نزد آیات عظام سید ابوالقاسم خویی، سید عبدالهادی شیرازی، سید محسن حکیم گذراند.

مشایخ این عالم ربانی در نقل حدیث،آقا بزرگ تهرانی، سید محمدصادق بحرالعلوم، سید علی بهبهانی، سید عبدالاعلی سبزواری، سید مرتضی خلخالی، سید حسن بجنوردی و پدرش بوده‌اند.

ایشان به برخی از عالمان مانند سید عبدالستار حسنی، کامل سلمان جُبوری و سید سلمان هدی آل‌طعمه اجازه روایت داده است.

آیت الله محمدمهدی خرسان ، بیشتر عمرش را، به تحقیق و تصحیح کتاب‌های شیعی پرداخت و از دوران جوانی به تألیف علاقه داشته و نوشتن را با موضوع عبدالله بن عباس شروع کرد ، چیزی نگذشت که انتشارات اسلامیه ی تهران، از وی دعوت به عمل آورد که در تصحیح بحارالانوار مجلسی، آنان را یاری نماید ، این دعوت سرانجام سبب شد تا وی، هشت جلد از ۱۱۰ جلد کتاب های چاپی بحارالانوار را تصحیح و تحقیق نماید.

از ایشان آثار فراوانی منتشر شده و یا در حال انتشار است که از آن جمله می توان به کتاب های «علی امام صالحان» که شرح قصیده‌ای از آیت الله العظمی سید ابوالقاسم خویی درباره امامت امیرالمومنین است ، «محسن چه دنیا آمده چه سقط شده ، سبط پیامبر است» ، « سجده بر تربت حسینی» و «حَیَّ عَلیٰ خَیرِ العمل» ، و مجموعه آثار آیة‌الله خرسان در قالب موسوعه‌ای ۴۶ جلدی باعنوان «موسوعه ی آیة الله محمد مهدی موسوی خرسان» اشاره کرد.

گفتنی است که آستان های مقدس علوی و حسینی و نزدیک به سی نهاد علمی و فرهنگی ، برای بزرگداشت آیت الله خرسان، کنگره‌ای بین‌المللی برگزار کردند ، این کنگره در روزهای ۲۵ و ۲۶ مهر ۱۴۰۱ش در نجف اشرف و در روزهای ۲ و ۳ آذر ۱۴۰۱ش در قم برگزار شد ، این کنگره، اولین کنگره از سلسله بزرگداشت‌ها با عنوان «اُمَناءُ الرُّسل»‌ بوده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا