جهان

موضع مبهم روسيه درباره حجاب در مدارس

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد: کرملین موضع مشخصی در قبال موضوع حجاب در مدارس روسیه ندارد.

 

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد: کرملین موضع مشخصی در قبال موضوع حجاب در مدارس روسیه ندارد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در اینباره گفت: نکته‌ای که در اینجا باید مورد بررسی قرار گیرد آن است که آیا موضوع حجاب باید در سطح فدراسیون روسیه مورد بررسی قرار گیرد یا در سطح دولت‌های محلی و متاسفانه، «کرملین» در این مورد موضع مشخصی ندارد.

گفتنی است در ژانویه گذشته یکی از مدارس جمهوری «موردوویا»ی روسیه حجاب را ممنوع اعلام کرد. در آن زمان «اولگا واسیلویا»، وزیر آموزش و علوم روسیه در توجیه این عمل گفت که نظام آموزشی در روسیه، سکولار است و مدعی شد که مؤمنان واقعی برای اثبات ایمانشان نیازی به استفاده از سمبل ندارند.

این در حالی است که «رمضان قدیروف» رئیس جمهور چچن از طرح پیشنهاد منع حجاب در اماکن عمومی در روسیه از جمله مدارس انتقاد کرده و گفته بود: منع حجاب، اقدامی مرگبار برای جامعه روسیه است چرا که همه ما شهروند جمهوری فدراتیو روسیه هستیم و این کشور، از چندیم قومیت با ادیان متفاوت تشکیل شده است.

همچنین، پارلمان جمهوری خودمختار «چچن» طرح اصلاحات قانون آموزش و پرورش را نیز تصویب کرده که به موجب آن، دانشجویان اجازه دارند تا مطابق باورهای دینی لباس بپوشند؛ و داشتن حجاب یا روبنده نیز برای عموم و در هر مکانی آزاد شمرده می شود.

شایان ذکر است، بحث بر سر پوشش مذهبی زنان و دختران در مؤسسات تعلیمی در مناطق مختلف روسیه از چند سال پیش ادامه داشته است.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا