مرجعیت شیعه

یکم جمادی الاول، سالروز صدور فتوای تحریم تنباکو

یکم ماه جمادی الاول، برابر است با سالروز صدور فتوای تحریم تنباکو.

 

یکم ماه جمادی الاول، برابر است با سالروز صدور فتوای تحریم تنباکو.

در یکم ماه جمادی الاولِ سال1309 قمری، فتوای معروف تحریم تنباکو، توسط مرجعیت وقتِ شیعه، آیت الله العظمی سيد محمد حسن حسینی شیرازی (رحمة الله علیه) ـ معروف به میرزای شیرازی ـ صادر شد.

ناصرالدین شاه در سومین سفرش به اروپا، به علت ولخرجی های زیاد مجبور شد با شخصی به اسم «ماژو تالبوت» قراردادی را به امضاء برساند که به موجب آن کشت و فروش تنباکوی ایران به مدت 55 سال به شکل انحصاری در اختیار کمپانی «رژی» که در اصل متعلق به کشور انگلستان بود، قرار می گرفت.

در پى این قرارداد ننگین، دست درازی کشورهای استعماری به اموال مردم و چپاول دارایی های کشورهای مسلمان فراهم شد.

آیت الله العظمی میرزای شیرازی، برای از بین بردن این مشکلات، که به گفته مورخین می توانست آینده ایران را به خطر بياندازد، طی فتوایی، مصرف و خرید و فروش تنباکو را ممنوع اعلام کردند.  متن آن فتوی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الیوم، استعمال توتون و تنباکو بِأیِّ نَحوٍ کَاَنَ ،  در حکم محاربه با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است.

در اوایل صدور فتوا، حکومت وقت  شایع کرد که این فتوا جعلی است، ولی پس از روبه رو شدن با فشارهای مردم، به ناچار آن را پذیرفت.

فتواى تحریم تنباکو در سرنوشت کشور و مردم ایران، نقشی بس مهم را ایفا کرد و توانست علاوه بر كوتاه كردن دست بريتانياى استعمارگر از ایران، قدرت مرجعیت شیعه و فرمانبردارى شيعيان از اين جايگاه بزرگ در تشيع را به جهانيان اثبات كند.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا