مرجعیت شیعه

دعوت بنياد جهانى آیت الله العظمی شیرازی بر حمایت از آزادی رسانه ها

بنياد جهانى آيت الله العظمى شيرازى به مناسبت سوم مى ، روز جهانی آزادی رسانه بيانه اى صادر كرده و طی آن از تمام تشکل های رسمی، اجتماعی و مردمی خواسته راهکارهایی برای مقابله با چالش های پیش روى مطبوعات و فعالان در این زمینه بیاندیشند.

 

 

بنياد جهانى آيت الله العظمى شيرازى به مناسبت سوم مى ، روز جهانی آزادی رسانه بيانه اى صادر كرده و طی آن از تمام تشکل های رسمی، اجتماعی و مردمی خواسته راهکارهایی برای مقابله با چالش های پیش روى مطبوعات و فعالان در این زمینه بیاندیشند.

متن اين بياينه كه نسخه اى از آن بدست شيعه ويوز رسيده بدين شرح است:

 

بسم الله الرحمن الرحيم

 

جامعه ی جهانی در حالی روز جهانى آزادى رسانه را گرامی داشته که شرایط جهان از خطر روزافزون برای فعالان در این عرصه ی مهم انسانی حکایت دارد. 

ناظران در سراسر جهان نیک می دانند که عرصه ی مطبوعات و رسانه در يك دهه گذشته موانع سخت و تهدیدات پر هزینه ای را شاهد بوده است، تا جايى که تعداد  كشته شدگان و زخمیهاى روزنامه نگار در “جنگ” و “صلح” به يك ميزان رسيدند ؛ قربانيانى که برخی در جنگ های نظامی، عده ای در چالش ها و منازعات سیاسی یا از سوی مافیای فساد و يا به دلايل ديگرهدف قرار گرفته و از پای درآمدند؛ جریان هایی که کوشیده اند و می کوشند حقایقی را که اصحاب رسانه و مطبوعات بر ملا و افشا کنند پنهان سازند.

در این میانه خاورمیانه از لحاظ تعداد قربانیان حقیقت یابِ مطبوعات بالاترین آمار را دارد.

فراتر این که کشورهایی نیز وجود دارند که با ابزار تطمیع، ترساندن و اختناق آزادی های رسانه ای را سرکوب و محدود می کنند.

بستن و به تعطیلی کشاندن برخی شبکه های ماهواره ای و مصادره ی روزنامه ها و تحت پیگرد قرار دادن روزنامه نگاران دیگر روی سکه است که بی هیچ پروایی از سوی جریان هایی که آزادیِ بیان را سلب و سرکوب می کنند همچنان جریان دارد. به عنوان مثال اخیراً بر اساس بهانه های سیاسیِ بی پرده بعضی شبکه های ماهواره ای از سوی همین جریان ها بسته شده است.

این رفتارها و سرکوب ها بی هیچ پروایی در انظار جهانیان، سازمان حقوق بشری و حقوق جهانی اعمال می شود و نهادهای حقوقی و حقوق بشری در این زمینه هیچ اقدامی نکرده و هیچ راه حلی برای متوقف کردن این رفتار و جلوگیری از سرکوب آزادی بیان و رسانه ها هیچ راه حلى نيانديشيده اند. این بی تفاوتی در حالی است که سرکوبِ مطبوعات و اصحاب رسانه در واقع بسیاری از قوانین مورد تصویب سازمان ملل متحد را که با حقوق بشر و آزادیِ بیان سروکار دارد نادیده می گیرد.

از این رو بنیاد جهانی حضرت آیت الله العظمی شیرازی از جامعه ی جهانی و نهادهای گوناگون می خواهد با ایستادن در کنار فعالان رسانه ای، با خفقان و سرکوبگرى برخورد کنند و با جدیت هرچه بیشتر از فعالان در زمینه رسانه حمایت مادی و معنوی نمايند.

 

 

بنیاد جهانی آیت الله العظمی شیرازی ـ واشنگتن

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا