مرجعیت شیعه

مرجع عالیقدر شیعیان جهان حضرت آیت الله العظمی شیرازی: مدعیان پرچمداری دین، اسلام حقیقی را به جهانیان نشان دهند

امام حسین علیه السلام و یزید از لحاظ پوشش لباس مانند هم بودند و هر دو نیز عمامه بر سر داشتند و نمی توان آنها را مقایسه کرد چه برسد آنها را در کنار هم جای داد. 

alt

 

به گزارش شیعه ویوز ، مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی حاج سید صادق حسینی شیرازی مدظله العالی همزمان با شهادت جانسوز رسول خدا صلی الله علیه وآله بیانات مهمی را در جمع هیئات مذهبی گرد آمده از اقصی نقاط ایران ایراد نمودند.

ایشان در ابتدا دو مصیبت جانسوز و بی مانند، از بین بردن حرمت رسول خدا صلی الله علیه وآله که برابر بود با مصیبت تغییر اسلام از مجرای صحیحش و مصیبت شهادت جانگداز حضرتش را به ساحت مقدس ولی عصر، امام زمان حضرت مهدی موعود ارواحنافداه و مؤمنین و عزاداران حسینی تسلیت و تعزیت گفتند و فرمودند: امروز به حسب روایات معصومین علیهم السلام شروع تمام بدبختی ها، بیچارگی ها و ضلالت ها نتیجه این دو مصیبت بزرگ است.

مرجع عالیقدر سپس با توصیه اکید به جوانان، نسبت به حفظ خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها به مسئله بسیار مهم تاریخی از لسان مبارک حضرت صدیقه شهیده فاطمه زهرا سلام الله علیها اشاره فرمودند که حضرت در این خطبه شریفه خطاب به عده ای از خواص که داعیه دار اسلام هستند و خود را از رهبران، بزرگان و پیش بران دین می دانند فرمودند: ای کسانی که ادعا کردید اسلام در دامان شما رشد کرده و مردم شما را امام المسلمین و بزرگ دین و صاحب فتوا می دانند…! چرا چشم خود را به روی حقایق بستید و حقیقت را به روی خود نمی آورید. آن هم زمانی که اسلام به شما نیاز دارد و در غربت، تنهایی و مظلومیت بسر می برد؟!

مرجع عالیقدر با عمیق دانستن این فراز از فرمایش حضرت زهرا سلام الله علیها مبنی بر کوتاهی مدعیان رهبری مسلمین فرمودند: از مردم آن زمان که انتظاری نبود، چرا که آنها با هر اشاره ای به سویی و با هر غمزه ای به افرادی گرایش پیدا می کردند ولی مشکلِ عمده، مشکل خواص و فهمیده هاست و جهنم داغ و عذاب الهی شدید نیز پر است از فهمیده هایی که بی تفاوت از اصول رد می شوند و در پی اغراض و مطامع دنیوی خویش هستند.

مرجع عالیقدر در ادامه با اشاره به عالم نماها و مقدس مآب های روزگار از فردی به نام زهری که از معاصران امام سجاد علیه السلام بود یاد نمودند که روزی امام سجاد علیه السلام به زهری که از عمال بنی مروان بشمار می رفت و از محضر مبارک امام سجاد علیه السلام نیز بهره مند می شد فرمودند: ای زهری! چگونه است که تو با بنی مروان هستی با آنها مصاحبت داری؟ زهری به حضرت عرض کرد در بین آنها هستم که از آنها استفاده و بهره برداری برای ایتام و مظلومان کنم و کار خود را چنین توجیه کرد.

حضرت به زهری فرمودند: زهری آنچه که بنی امیه و بنی مروان از شخصیت تو سوء استفاده می کنند بیش از آن است که تو از آنها جهت ایتام، فقرا و مظلومان استفاده می کنی، هشام بن عبدالملک توسّط تو بسیاری را منحرف می کند و برای تأیید و تثبیت مقام خود از شخصیت تو نیز بهره مند می شود و حضور تو در خدمت هشام از گناهان بسیار بزرگ است که اندازه اش را احدی قادر به شمارش نیست.

کار زهری به آنجا رسید که از اهل بیت علیهم السلام فاصله گرفته و منحرف گشت. او آگاه به مقام امامت هم بود تا آنجا که می گفت وقتی امام باقر علیه السلام بر بدن مطهر امام سجاد علیه السلام نماز می خواندند تمام ستون های مسجد و در و دیوار آن همزمان با تکبیر آن امام همام، الله اکبر می گفتند. ولی باز می بینیم از تبعیت از آن امام همام خودداری کرد. او وقتی که امام سجاد علیه السلام به شهادت رسیدند و بدن مطهرشان را (که اولین تشییع علنی و آشکار در تاریخ اهل بیت علیهم السلام بشمار می رفت) برای خواندن نماز به بقیع آوردند، به امام باقر علیه السلام اقتدا نکرد و گفت به مسجدالنبی می روم که ثوابش بیشتر است! و توفیق اقامه نماز بر بدن مطهر امام معصوم را از دست داد.

مرجع عالیقدر با بررسی شخصیت متزلزل زهری او را بعنوان یکی از علمای بی عمل آن زمان برشمردند و فرمودند: عالم بی تقوا بهتر است در عالَم نباشد. عالم بی تقوا روز به روز از خدا دور می شود و خود را از معصومین علیهم السلام که چراغ هدایت بشریت اند دور می کند.

مرجع عالیقدر در ادامه با بررسی زندگی ابو ایوب انصاری، جامعه را به تدبر بیشتر در فرمایشات حضرت زهرا سلام الله علیها در خطبه معروفشان دعوت نمودند و فرمودند: ابو ایوب انصاری از شخصیت هایی بود که رسول خدا صلی الله علیه وآله وقتی به مدینه هجرت فرمودند، اول وارد منزل او شدند و اولین معجزه رسول خدا صلی الله علیه وآله در منزل او اتفاق افتاد که چشمان مادر نابینای او را شفا دادند. ابو ایوب در جنگهای مختلف با رسول خدا صلی الله علیه وآله بود. بعد از پیامبر با امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام بود. ولی بعد از شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام در زمان امام حسین علیه السلام زیر پرچم معاویه رفت و با حضور در جنگی در لشکر معاویه به رهبری یزید کشته شد و عاقبتش آنطور شد که یزید بر بدنش نماز خواند و عاقبت بخیر نشد.

مرجع عالیقدر در ادامه با تأکید بر دعا و طلب نمودن از خدای متعال و توسل و التماس به ائمه اطهار علیهم السلام جهت عاقبت بخیری در این دنیا فرمودند: خیلی باید دعا نمود و التماس کرد که عاقبتمان مانند ابو ایوب انصاری نشود و در این راه مواظبت و توسل و تعقل نیاز است.

حضرت زهرا سلام الله علیها این ابعاد را دیدند که خطاب به داعیه داران اسلام چنین فرمودند.

 

alt

مرجع عالیقدر همچنین بر اهمیت والای روشنگری در جامعه فرمودند: مسئله روشنگری و هدایتگری جامعه آنقدر اهمیت دارد که حضرت زهرا سلام الله علیها جان خود را فدا و در این راه نیز حضرت محسن علیه السلام را فدا نمودند در صورتی که اگر حضرت محسن علیه السلام زنده می ماندند جمعیت سادات بیش از حال بود و این فداکاری از حضرت زهرا سلام الله علیها اتمام حجتی است برای همه نخبگان و مدعیان اسلام.

حضرت آیت الله العظمی شیرازی در ادامه به تشکیک نمودن ابلیس و شیاطین او در جریان سیدالشهدا علیه السلام اشاره نمودند و فرمودند: متأسفانه عده ای جاهل در باب زیارت اربعین حسینی نیز قصد تشکیک نموده و شبهه کردند که چگونه می شود: زیارت اربعین امام حسین علیه السلام از علامات مؤمن باشد، در حالی که جالب اینجاست که این گروه، سخن و تشکیکی راجع به نوافل و یا جهر بسم الله الرحمن الرحیم در نماز (طبق فرموده امام عسکری علیه السلام) ندارند و دنبال دلیل برای آن نیستند. این سرمنشأش از روز شهادت امام حسین علیه السلام نشأت می گیرد که ابلیس، شیاطین دیگر را برای تشکیک در شعائر حسینی و زیارت سیدالشهدا علیه السلام اعزام کرد.

مرجع عالیقدر در ادامه فرمودند: حضرت زهرا سلام الله علیها می خواستند مردم بیدار شوند. جهل بدترین چیز است، در زیارت های متعدد سیدالشهدا آمده است: «وَبَذَل مُهجَتَه فِیک لِیستَنقِذَ عِبادَک مِنَ الجَهالَة وحَیرَة الضَلالَة» حضرت زهر ا سلام الله علیها می دانستند بعد از رسول خدا این مسیر باقی نمی ماند ولی اتمام حجت نمودند. اگر این مسیر بقا پیدا می کرد این ظلم ها و بیچارگی ها یافت نمی شد.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند: مردم باید بدانند علم و دین را از که باید دریافت کنند تا در معرض خسران قرار نگیرند.

ایشان در اعتراض به عملکرد برخی از کشورهای اسلامی در نشان دادن اسلام سلیقگی خود خطاب به جوانان فرمودند: چه شده که در برخی از کشورهای اسلامی جوان مسلمانی که تا دیروز نماز، روزه و قرآنش ترک نمی شد از اسلام کناره گیری می کند و به دین دیگری روی می آورد؟

علت فاصله گرفتن از اسلام چیست؟ مرجع عالیقدر در جواب این سؤال فرمودند: علت این است که متأسفانه آنها فرق بین عالم بد و عالم خوب را تشخیص نمی دهند و گناه یک عالم بد را به نام همه آنها می نویسند در صورتی که چنین نیست.

معظم له در توضیح این معنی فرمودند: امام حسین علیه السلام و یزید از لحاظ پوشش لباس مانند هم بودند و هر دو نیز عمامه بر سر داشتند و نمی توان آنها را مقایسه کرد چه برسد آنها را در کنار هم جای داد.

این وظیفه علما است که به جوانان بفهمانند و آنها را در تشخیص علمای پاک و علمای ظاهری کمک کنند.

مرجع عالیقدر در ادامه با انتقاد شدید از وضعیت برخی از حکومت های اسلامی فرمودند: امیرمؤمنان علیه السلام در ایام حکومتشان به اقرار حتی مورخین کفار، یک زندان درست کردند آن هم برای افرادی که واقعا مستحق حبس هستند. کیفیت زندان چنین بود که دیوار حبس را کوتاه می کردند در حالی که زندان سقف هم نداشت، تا زندانی متنبه شده و در کرده های خود تجدید نظر کند.

حال متأسفانه شاهدیم که در بعضی کشورهای اسلامی روزی 1600 نفر وارد حبس می شوند. یعنی در سال بیش از نیم میلیون نفر. این اسلام پیامبر است؟ این اسلام رأفت است؟

برای چه نصرانی بیاید مسلمان شود؟ با این اسلام؟ البته خیلی از یهود و نصارا به برکت بسیاری از علما و بزرگان و دلسوزان، مسلمان شدند.

alt

 

مرجع عالیقدر در ادامه با بیان برکات ماه محرم و صفر فرمودند: این محرم و صفر نیز تمام شد این دو ماهی است که خیلی ها به اهل بیت علیهم السلام نزدیک شدند و آنها باید سعی کنند این حالات را تا محرم و صفر سال دیگر حفظ کنند. بعضی ها در این محرم و صفر بخاطر دخالت و تشکیک عزاداری سیدالشهدا علیه السلام جهنمی شدند.

مرجع عالیقدر در ادامه با تجلیل فراوان از گردهمایی دهها میلیونی زوار اربعین حسینی در کربلای معلی فرمودند: من همین جا دعا می کنم و تشکر می کنم از افرادی که در اربعین شرکت کردند. چه آنهایی که پیاده رفتند، چرا که فضائل عجیبی زیارت پیاده ی سیدالشهدا علیه السلام دارد و چه آنهایی که ناتوان بودند و سواره رفتند و به زیارت اربعین موفق شده و نائل آمدند. در نمازهایم به پیروی از امام صادق علیه السلام برای زوار امام حسین علیه السلام دعا می کنم و از افرادی که در شهرها و کشورهای کفر و اسلامی پیاده روی های اربعین را راه انداختند تشکر می کنم.

مرجع عالیقدر همچنین با تبیین و تشریح شعائر مقدسه حسینی فرمودند: ملاک شعائر امام حسین علیه السلام هر چیزی است که تجلیل از امام حسین شود. نیاز به انجام دادن و فعل معصوم علیه السلام هم نیست. بنابراین ساخت ضریح و بارگاه و قبه و نیز پیاده روی اربعین حسینی در اقصی نقاط جهان که عده ای جمع می شوند و از مسیری به مسیر دیگر حرکت می کنند و اربعین حسینی را با شکوه خاص بر پا می کنند، تمام اینها از شعائر امام حسین علیه السلام و مورد تایید ائمه اطهار علیهم السلام است.

حضرت آیت الله العظمی شیرازی در ادامه با تأکید بر برپایی عزا و مجالس سوگواری سیدالشهدا علیه السلام فرمودند: هرچه برای امام حسین انجام دهیم کم است. بیایید منزل خود را محروم از عزای امام حسین علیه السلام نکنیم، هر هفته، هر روز، هر ماه و حتی خودتان با زن و فرزندتان مجلس عزاداری و روضه خوانی سیدالشهدا علیه السلام را در منزل خود برپا کنید.

قرآن آن وقت سودمند است که با اهل بیت توأم باشد، لذا قرآن و بلکه نبوتِ تنها نیز بی فایده است.

امیرمؤمنان علیه السلام فرمودند: خدای متعال توحید بدون نبوت و ولایت را قبول ندارد و می بایست قرآن و عترت، قرآن و 14 معصوم علیهم السلام را با هم تبعیت کنیم که شرط نجات در این دو گوهر گرانبها است.

مرجع عالیقدر در خاتمه با تأکید بر برائت نسبت به دشمنان اهل بیت علیهم السلام فرمودند: خدای متعال آنان را سب و لعن کرده و ما نیز موظفیم طبق فرموده قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام از آنان برائت بجوییم.

معظم له در خاتمه از تمامی هیئات مذهبی تشکر نموده و قبولی عزاداری هایشان را از خدای متعال خواستار شدند.
 
شایان ذکر است که گردهمایی بزرگ هیئات مذهبی توسط شبکه جهانی امام حسین علیه السلام 1 و 2 و شبکه جهانی سلام پوشش داده شد.


منبع : پایگاه اطلاع رسانی ایت الله العظمی شیرازی
 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا