مرجعیت شیعه

اربعین حسینی در کلام حضرت آیت الله العظمی شیرازی

بیایید با گسترش شبکه های ماهواره ای شیعی و حمایت های همه جانبه مردمی، معارف اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و رویداد بزرگ و بی نظیر اربعین حسینی در کربلای معلی را به جهانیان نشان دهیم.

 

 

یکی از استثنائاتی که خدای متعال برای امام حسین علیه السلام قرار داده، فضیلت بی مانند پیاده رفتن به زیارت بارگاه مطهر ایشان است. در روایت آمده است که امام صادق علیه السلام به یکی از اصحابشان فرمودند: کسی که به قصد زیارت قبر حسین بن علی از خانه اش خارج شود اگر پیاده باشد خدا به ازای هر گام او حسنه ای برایش می نویسد و گناهی از او پاک می کند و هنگامی که به حائر مقدس برسد خدا او را در شمار قبول شدگان و برگزیدگان می نویسد و هنگامی که آیین ها [و زیارت] او تمام شد خدا نام او را در شمار رستگاران قلمداد خواهد کرد و وقتی قصد بازگشت نمود فرشته ای نزد او می آید و می گوید: رسول خدا به تو سلام می رساند و می گوید: اعمال خود را از سر گیر که همه گناهان گذشته ات آمرزیده شد.(1)

 

این که حقیقت و کنه سلام رسول خدا چیست بنده نمی دانم و شما به قدر ایمان و نورتان ممکن است برداشت های متفاوتی از آن داشته باشید. ولی شاید یکی از اجزای این سلام، تشکر از زائران باشد. بدین معنا که رسول خدا از همه زائران قبر اباعبدالله الحسین تشکر می کنند ولی از زائران پیاده تشکر خاص می فرمایند و به یکایک آنان عنایت ویژه دارند.

 

سعی کنید از این سفر استثنایی، بهره استثنایی ببرید. در این مدت به سفارش چهار امام معصوم که همان محاسبه نفس است اهمیت بدهید و هر روز برای دقایقی: اعمال شبانه روز گذشته را از نظر بگذرانید. امام حسین علیه السلام همیشه برای افاضه لطف و نور آماده اند. این عمل را در این سفر حتما انجام دهید تا شما نیز قابلیت دریافت و پذیرفتن این الطاف را پیدا کنید. در همه مشاهد مشرفه اگر حالی دست داد برای فرج و ظهور حضرت ولی عصر ارواحنا فداه و نیز برای همه گرفتاران شیعه ـ به ویژه شیعیان منطقه و همه مظلومان جهان ـ دعا کنید؛ زیرا چنین حالی به اجابت نزدیک است و علی الخصوص از زائران حضرت سیدالشهدا علیه السلام که امید است مورد نظر خدای تعالی قرار گیرد.

 

اربعین حسینی رویدادی بی نظیر
اربعین حسینی در کربلای معلی، رویداد بزرگی است که قطعاً و یقیناً در سر تا سر کره زمین بی مانند و بی نظیر است. این عظمت استثنائی است که خدای متعال به امام حسین علیه السلام عنایت نموده است.

 

ببینید که رسانه های خبری و شبکه های ماهواره ای و تلویزیونی دنیای کفر و رسانه های وابسته به دشمنان اهل بیت علیهم السلام، حتی یک دقیقه هم از این رویداد عظیم (اربعین حسینی) را پخش نکرده و نمایش ندادند. هرگاه مسئله کوچکی در گوشه ای از دنیا رخ دهد، آن را بزرگ جلوه داده و ده ها بار خبرش را پخش کرده و تصاویرش را نمایش می دهند، اما این جمعیت میلیونی زائران امام حسین علیه السلام را نادیده گرفته و در سکوت و فراموشی خبری می گذارند.

 

این جمعیت میلیونی که برای اربعین به کربلا می روند، اعم از پیر، جوان، کودک، بیمار و ناتوان هستند که با اشتیاق، پیاده حرکت می کنند، برخی از رسانه ها حتی لحظه ای و یا گوشه ای از آن را در رسانه های تصویری شان نشان نمی دهند. این زائران اجر و پاداششان را خدای متعال به برکت امام حسین علیه السلام به بهترین وجه می دهد و در دنیا و آخرت پاداش خود را دارند، اما سخن بر سر این است که چرا رسانه های مخالف اسلام این همه بی عدالتی رسانه ای، فراموشی و سکوت خبری و سیاه نمایی می کنند، دنیا شاهد و حاکم است و از این بی عدالتی ها نخواهد گذشت.

وظیفه ما در قبال اربعین حسینی
چه شخصی باید در این عرصه مهم فعالیت کند تا پیام اسلام را که امام حسین علیه السلام با شهادتشان بیان و ابلاغ فرمودند به دنیا برساند؟ آیا احدی جز شما جوانان و دوستداران اهل بیت علیهم السلام حاضر است این کار را بکند؟ این وظیفه شماست که ایمان به خدا، رسول خدا و اهل بیت علیهم السلام دارید و از آنها اطاعت می کنید. هر جای دنیا که هستید، در بلاد کفر، در بلاد اسلامی، در کشورهای شیعی، هر جا که هستید باید در پی اطلاع رسانی رویداد عظیم اربعین حسینی در کربلای معلی باشید.

 

امام حسن عسکری علیه السلام یکی از علامات مؤمن را «زیارت الاربعین» توصیف کرده اند، در حالی که اینچنین توصیفی برای اربعین غیر از حضرت سیدالشهدا علیه السلام نفرمودند، با اینکه برگزاری اربعین دیگر خمسه طیبه وامامان معصوم اهل بیت علیهم السلام هرچند در جای خود کار شایسته ای می باشد، ولی به این حد توصیه وتأکید نشده است. فقهای بزرگوار وقتی در کتاب هایشان سخن به سیدالشهدا وماجرای ایشان می رسد روششان دگرگون می شود وبرای آن حضرت استثنائاتی قائل می شوند. با این که فقه ما فقهی محکم وآب دیده است وهزاران تن از فقهای ورزیده طی قرون واعصار روی آن کار کرده اند، هرجا به ماجرای سیدالشهدا می رسد دارای استثناست و همه چیز را برای امام حسین علیه السلام استثناء کرده است.

 

بیایید با گسترش شبکه های ماهواره ای شیعی و حمایت های همه جانبه مردمی، معارف اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و رویداد بزرگ و بی نظیر اربعین حسینی در کربلای معلی را به جهانیان نشان دهیم.

 

هیئت های پیاده که سختی های فراوانی را در راه برگزاری مراسم اربعین حضرت سیدالشهدا علیه السلام در کربلای معلی بر خود هموار می کنند ، توجه داشته باشند که دسته های عزاداری موجود، ادامه دسته ی آن سوگواری ای است که حضرت سجاد، زینب کبری، ام کلثوم و دیگر افراد خاندان حضرت سیدالشهدا علیهم السلام برپا کرده اند و در روز اربعین آن حضرت، خود را به کربلای معلی و کنار تربت پاکش رسانیدند. بنابراین بایسته است که هیئتیان و دسته های عزادار بیش از گذشته، آداب اسلامی را به کار بندند و پای بند آن باشند و در مسیر اهل بیت حسینی علیهم السلام حرکت نمایند.

 

خدمات و زحماتی که در دستجات عزاداری صورت می گیرد پاداشی فوق العاده دارد و از حد تصور ما بیرون است و تنها خدای متعال می تواند اجر عزاداران حسینی را بدهد و حقّشان را ادا نماید.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1) کامل الزیارات ، ص132 /باب 49 ـ ثواب من زار الحسین علیه السلام راکباً او ماشیاً و….، حدیث 21.

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا