مرجعیت شیعه

بیانیه آیت الله العظمی سید صادق روحانی به مناسبت آغاز ماه محرم

 آیت الله العظمی سید صادق روحانی به مناسب حلول ماه محرم الحرام بیانیه ای صادر فرمودند و در آن بر اهمیت تعظیم شعائر حسینی تاکید نمودند

 

آیت الله العظمی سید صادق روحانی به مناسب حلول ماه محرم الحرام بیانیه ای صادر فرمودند و در آن بر اهمیت تعظیم شعائر حسینی تاکید نمودند

ترجمه بیانیه بدین شرح است

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علی الحسین ، وعلی علی بن الحسین ، وعلی اولاد الحسین ، و علی اصحاب الحسین

در شرف ورود به ماه محرم و به مناسبت آن مصیبت عظیم مراتب تسلیت خود را به ساحت رسول خدا و ائمه معصومین علیهم السلام مخصوصا صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ابراز میدارم و از خدای منان خواستارم یاری و نصرت ایشان را تحت پرچم قائم آل محمد روزی ما بگرداند.

 بر خود لازم میدانم که پس از تسلیت به مناسبت این ایام به فرزندانم نکاتی را یادآوری کنم :

1.     ماه محرم ماه تعظیم شعائر حسینی است و مطلبی که فرزندان عزیزمان در این مورد باید به آن توجه کنند این است که برای رسیدن شعائر حسینی به ما خون ها ریخته شده ، پس اقامه و تعظیم شعائر باید به بهترین نحو انجام شود .

 

2.     در طول تاریخ ثابت شده است که شیعیان بر حق هستند  و  مذهب شیعه مذهب حق و بر پاییه استدلالات و عقائد محکم استوارشده است و از مهمترین عوامل استوار ماندن این مذهب حق اهتمام به تعظیم شعائر حسینی میباشد.

از این رو به راحتی میتوان علت دشمنی با شعائر که هر سال تحت عنوانین مختلف و به سبک های گوناگون انجام میشود را درک کرد.

پس دیگر نیازی نمیبینم که باز هم بر امر احیاء شعائر تاکید کنم چرا که میدانید هدف مخالفان خاموش کردن شعله  و نور حماسه حسینی است .

 

3.     این جانب به خوبی از هجمه هایی که همه ساله و در آغاز ماه محرم انجام میشود مطلع هستم که تحت عناوین مختلفی از جمله اصلاح عزاداری ، اقدام به ایجاد شکاف در صفوف شیعیان میشود و فقط انعکاس شبهات مخالفان و راضی کردن آنها است و در خوش بینانه ترین حالت درک و فهم ناقصی است از ادله شرعی و کیفیت استفاده از آن .

نمیدانم چگونه از اذهان اینان فراموش شده است که وحدت صفوف شیعیان مهتر و واجبتر از وحدت صفوف مسلمین و فرع بر آن است و تحقق وحدت اسلامی بدون تحقق وحدت بین شیعیان غیر ممکن است .

من از تمام کسانی که واقعا به دنبال وحدت هستند دعوت میکنم  به اعمال و رفتار خود رجوع کنند و از تمام اعمال و رفتاری که موجب تنش و تشدید درگیری ها بین شیعیان میشود اجتناب نمایند .

همچنین از ایشان دعوت مینمایم از تجربه گذشتگان استفاده کنند و بدانند هر شعیره ای از شعائر مقدسه که سعی در از بین بردن آن شد ، گسترش پیدا کرد و عمیقتر و بهتر انجام شد . و این دلیل بر دست غیب الهی برای حفظ شعائر حسینی میباشد.

 

4.     آنچه از فرزندانمان انتظار میرود این است که در ایام محرم و عاشورا برای تربیت نفوس و تذهیب اخلاق خود همانگونه که به شعائر اهمیت میدهند ارج قائل شوند .

و این امر از طریق ارتباط برقرار کردن  با عاشورا با تمام ارزشها و اهداف آن قابل تحقق است.

عاشورا مدرسه ای پربار از ارزشها و و اهداف است مانند امر به معروف و نهی از منکر ، فداکاری در راه خداوند ، رضایت به تقدیر الهی ، اهتمام به حجاب شرعی و از قیبل این امور که از عاشورا میزانی میسازد و هر فردی باید خود را با آن بسنجد .

در پایان باید بگویم ذوب شوید در امام حسین ذوب شوید در امام حسین ذوب شوید در امام حسین که در ذوب شدن در امام حسین خیر دنیا و آخرت نهفته است .

از خداوند متعال میخواهم تمام کسانی که پرچم  شعائر حسینی را بر افراشته نگاه میدارند را یار نماید و همانگونه که برای ایشان دعا میکنم از آنها میخواهم که مرا در دعای های خود فراموش نکنند .

 

محمد صادق روحانی

قم مقدس

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا