مرجعیت شیعه

دیدار جمعی از دست اندرکاران شبکه جهانی امام حسین3 با حضرت آیت الله العظمی شیرازی

ملاک بالا بودن درجات در قیامت، سه چیز است: 1. اخلاص؛ 2. تلاش؛ 3. اخلاق؛ 

 

shiawaves2073.jpg - 133.26 kb

به گزارش شیعه ویوز ، جمعی از دست اندرکاران و عوامل فنی و مدیریتی شبکه جهانی امام حسین3 با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی حاج سید صادق حسینی شیرازی مدظله العالی در شهر مقدس قم دیدار نمودند. 

در این دیدار مرجع عالیقدر طی بیاناتی فرمودند: خدای متعال در قرآن کریم می فرمایند: «وَیَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ یَوْمَئِذٍ یَتَفَرَّقُونَ؛ آن روز که قیامت برپا می گردد مردم پراکنده و از یکدیگر جدا می شوند»(روم/14). 

معظم له در تبیین این آیه شریفه فرمودند: بهترین مثال برای این آیه کریمه در دنیا این است که افراد یک خانواده، مثلاً چند برادر یا خواهر در یک جمع و خانواده زندگی می کنند و در یک خانه جمع آمده و اوقات خود را سپری می نمایند، اما به دلیل متفاوت بودن مراتب تحصیلی شان هر روز صبح از خانه ی خود که محل تجمع آنان است بیرون رفته و هر یک به یک مدرسه یا آموزشگاه می روند. در بیان قرآن کریم، قیامت نیز به همین صورت است، چراکه افراد متفاوت هستند و هر یک، مرتبه ای خاص و متفاوت با مرتبه ی دیگری دارد، لذا از یکدیگر جدا گردیده و متفرق می شوند. 

مرجع عالیقدر سپس خطاب به میهمانان فرمودند: شما که امروز گرد هم آمده اید و در راه امام حسین علیه السلام فعالیت و خدمت می کنید، امید است در قیامت نیز با آن حضرت محشور شوید، اما به دلیل تفاوت مراتبِ خدمت و برخورداری از درجات متفاوت، از یکدیگر جدا خواهید بود. ملاک بالا بودن درجات در قیامت، سه چیز است: 

1. اخلاص؛ 

و مراتب آن بر ما پوشیده است و فقط خدای متعال، امام حسین علیه السلام و خودِ انسان از آن آگاهند. بنابراین هرچه اخلاص شما بیشتر باشد و هرچه بیشتر در راه امام حسین علیه السلام کار کنید و زحمت بکشید به همان نسبت درجه ی شما در قیامت بالا می رود. 

2. تلاش؛ 

هر شخصی از شما در حدّ و به مقدار تلاش خود پاداش خواهد داشت. به عنوان مثال یکی از شما در حدّ ساعت کاری اداری در شبکه حضور داشته و تلاش می کند، دیگری یک ساعت یا دو ساعت و یا کمتر یا بیشتر اضافه کاری دارد و همین طور شاید دیگران در جای دیگر برای امام حسین علیه السلام کمتر یا بیشتر فعالیت و تلاش دارند. به هر حال تلاش ها و زمانی که به آن اختصاص داده می شود متغیر و متفاوت است، لذا مراتب پاداش الهی نیز برای افراد تلاش گر متفاوت خواهد بود. 

3. اخلاق؛ 

در این زمینه، معیار: برخورد با یکدیگر و فامیل و خانواده و آشنایان است و این که در برخوردها تا چه اندازه به اخلاق اسلامی عمل می شود. مسلّماً رفتارها یکسان نیست و برای برخورد هر شخص نمره ای مشخص داده می شود که با نمره ی فرد دیگر متفاوت است. 

بر پایه ی این سه ملاک و معیار است که به فرموده ی خدای متعال: «وَیَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ یَوْمَئِذٍ یَتَفَرَّقُونَ؛ آن روز که قیامت برپا می گردد مردم پراکنده و از یکدیگر جدا می شوند»(روم/14). شما نیز پراکنده می شوید و حتی دو نفر نیز کنار هم نخواهند بود. 

مرجع عالیقدر سپس خطاب به دست اندرکاران شبکه امام حسین3 فرمودند: امید است که شما همگی تان ـ ان شاء الله ـ در قیامت زیر خیمه ی امام حسین علیه السلام خواهید بود؛ خیمه ای بسیار بزرگ که برای امام حسین علیه السلام در صحرای محشر بر افراشته شده است؛ صحرایی که هیچ ناهمواری و بلندی و پستی ندارد، چنان که قرآن کریم در توصیف آن می فرماید: «فَیَذَرُهَا قَاعًا صَفْصَفًا * لا تَرَی فِیهَا عِوَجًا وَلا أَمْتًا؛ و سپس زمین را هموار و از آب و گیاه رها می سازد به گونه ای که در آن هیچ پستی و بلندی نخواهی دید»(طه/106و107). خیمه ای که در آن صحرا برافراشته می شود برای پیروان و خدمت گزاران به امام حسین علیه السلام است، با این تفاوت که به نسبت دوری و نزدیکی افراد به آن حضرت برای آنان محل و موقعیتی در آن خیمه تعیین می شود و ملاک تمام آن مراتب سه گانه: اخلاص، تلاش و اخلاق است. 

ایشان افزودند: بیایید تصمیم بگیرید و به تدریج درصد خود را در این سه زمینه بالا ببرید. علامه مجلسی روایتی را در کتاب شریف بحارالانوار نقل فرموده است که شاید کمتر نقل شده باشد. بر پایه ی این روایت، همه ی مردم از مسلمان و غیر مسلمان، شیعه و غیر شیعه، ظالم و مظلوم همگی یک حساب مخصوص خود دارند که خدای متعال آن را به امام حسین علیه السلام واگذار می کند. از این رو تمام مردم پیش از آن که به بهشت یا دوزخ بروند، خدای متعال امام حسین علیه السلام را مأمور رسیدگی به پرونده ی آنان می کند. ممکن است که امام حسین علیه السلام شخصاً به این امر نپردازند، بلکه افرادی از سوی آن حضرت و تحت اشراف و نظارت حضرت به این امر بپردازند. در قرآن کریم می خوانیم: «اللَّهُ یَتَوَفَّی الْأَنفُسَ حِینَ مَوْتِهَا؛ خدای متعال ارواح را به هنگام مرگ قبض می نماید»(زمر/42). 

پس در این آیه کریمه تصریح دارد که خدای متعال جان ها را می گیرد، اما به وسیله ی ملک الموت جناب عزرائیل. در آیه ای دیگر می خوانیم: «تَوَفَّتْهُ رُسُلُنَا؛ فرستادگان ما جان او را می گیرند»(انعام/61). که یعنی جناب عزرائیل نیز فرشتگانی ـ که شاید به میلیون ها تن می رسند ـ در اختیار دارد و آنان با اشراف او جان مردم را می گیرند. با این توصیف در روایت آمده است که خدای متعال جان برخی از بندگان را خود می گیرد و این ها افرادی هستند که درجه ی اخلاص، تلاش و اخلاقشان بالا باشد. 

حضرت آیت الله العظمی شیرازی در خاتمه برای خدمت گزاران به حضرت سیدالشهدا علیه السلام در سر تا سر جهان دعا نمودند و فرمودند: امیدوارم همگی شما و ما از مراتب و درجات بالای اخلاص، تلاش و اخلاق برخوردار بوده و در بهشت از مجاوران نزدیک به حضرت سیدالشهدا علیه السلام باشیم ان شاء الله تعالی.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا