مرجعیت شیعه

حضرت آیت الله العظمی شیرازی: فرصت ها را غنیمت بشمارید

 

به گزارش شیعه ویوز ، حجت الاسلام والمسلمین جعفری تبار از فضلای حوزه علمیه قم و یکی از ائمه جماعات عش آل محمد علیهم السلام، به همراه شماری از فعالان عرصه رسانه و هنر، با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی حاج سید صادق حسینی شیرازی مدظله العالی دیدار کردند و مورد استقبال معظم له قرار گرفتند. 

در این دیدار مرجع عالیقدر ضمن خوشامدگویی به میهمانان در بیاناتی حکیمانه رمز موفقیت انسان ها را تشریح نموده و فرمودند: 

اگر از کاسب و یا فردی ثروتمند بپرسیم که چگونه و با چه ابزاری کار می کنید، پاسخ خواهد داد که ثروت و سرمایه ای دارد و با آن کار و فعالیت می کند، در حالی که حقیقت چیز دیگری است و آن مهم ترین وسیله و ابزار، یعنی نعمت زندگی در این دنیاست که خدای متعال به انسان ارزانی داشته و ثروتی است به مراتب مهم تر و گرانبهاتر از ثروت های مادی. 

بنابراین، انسان تا زمانی که در دنیا است می بایست از این ثروت الهی بهره مند گردد. همانگونه که بسیاری از انسان های موفق با غنیمت شمردن فرصت ها، به موقعیت داشته ی خود دست یافته اند. 

ایشان افزودند: ابوذر غفاری، سلمان محمدی (فارسی)، زراره، علی بن مهزیار، شیخ مفید، شیخ طوسی و بزرگانی چون اینان همگی در این دنیا موفق شدند و موفقیت آنان نتیجه ی سه عامل بوده است که عامل چهارمی برای آن سراغ ندارم. این سه عامل به شرح زیر است: 

1. اخلاص؛ 

هر چیزی که اخلاص برای خدای متعال و برای اهل بیت علیهم السلام در آن نباشد، نابود شدنی است. بنابراین انسان تمام کارهای خود مانند دانش اندوزی، آموزش و جز آن را برای خدای متعال و اهل بیت علیهم السلام انجام دهد. 

2. تلاش فراوان و بی امان؛ 

خدای متعال در این باره می فرماید: «وَأَن لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَی؛(نجم/39) و اینکه برای انسان جز حاصل تلاش او نیست». 

یکی از معانی سعی که در آیه آمده، دویدن است، چنان که در آیه ای دیگر می خوانیم: «وَجَاء رَجُلٌ مِّنْ أَقْصَی الْمَدِینَةِ یَسْعَی؛(قصص/20) و مردی از دورترین نقطه ی شهر دوان دوان می آمد». 

انسان برای دستیابی به موفقیت باید بدود، نه دویدن با دو پا چنان که مصطلح است، بلکه به معنای کوشش و تلاش در حدّ توان است. 

3. اخلاق؛ 

انسان خوش خلق بیشتر موفق خواهد بود و به نسبت خوش اخلاقی اش کسب موفقیت می کند. 

مرجع عالیقدر تأکید کردند: سه عامل پیش گفته اساس و سنگ بنای موفقیت هر انسانی است و البته هریک بنابر سطح دانش و جایگاه اجتماعی و شغلی خود بدان دست خواهد یافت و با لحاظ داشتن این سه عامل، ابوذر غفاری، شیخ مفید و دیگر بزرگان به چنان جایگاهی دست یافتند. 

حضرت آیت الله العظمی شیرازی مدظله العالی در خاتمه فرمودند: توفیقات شما را برای استفاده از امکانات و توانمندی موجود به منظور رسیدن به موفقیت از خدای متعال مسئلت دارم. 

گفتنی است که یکی از میهمانان این دیدارکه هنرمند خوشنویس بود، یک نسخه از قرآن کریم را که خود کتابت نموده و در شکل و شمایلی زیبا به چاپ رسیده است را به مرجع عالیقدر اهدا کرد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا