مرجعیت شیعه

حضرت آیت الله العظمی شیرازی: رمز موفقیت شیعیان در گرو اتحاد، همدلی و هم صدایی آنان است

 

به گزارش شیعه ویوز ، حجت الاسلام والمسلمین جعفری رئیس هیئت علمای افغانستان به همراه حجت الاسلام والمسلمین سعیدی یکی از نمایندگان مرجع عالیقدر در افغانستان با حضرت آیت الله العظمی حاج سید صادق حسینی شیرازی مدظله العالی در شهر مقدس قم دیدار کردند. در این دیدار میهمانان ضمن قدردانی از توجه و عنایت مرجع عالیقدر نسبت به شیعیان افغانستان، گزارشی از مهمترین فعالیتهای خود و همچنین شرح اوضاع شیعیان افغانستان و مشکلاتی که در پیش رو دارند و از آن رنج می برند، به ویژه فشارهایی از سوی تکفیری ها و فرقه های منحرف، گمراه کننده و تروریستی را تقدیم ایشان نمودند. 

حضرت آیت الله العظمی شیرازی در این دیدار ضمن خوشامدگویی به میهمانان به تشریح مشکلات و سختی ها در دنیا پرداختند و طبق روایات معصومین علیهم السلام دنیا را دار امتحانات الهی خواندند و فرمودند: مرجع راحل حضرت آیت الله العظمی حاج سید محمد حسینی شیرازی اعلی الله درجاته در یکی از کتاب های خود که دربردارنده ی داستان هایی کوتاه برگرفته شده از احادیث حضرات معصومین علیهم السلام می باشد فرمودند : «الدنیا کلها نقاط سوداء، وفیها بعض النقاط البیض؛ دنیا سراسرش نقطه های سیاه است و البته اندک نقطه های سفید نیز در آن وجود دارد». 

این سخن بدان معناست که دنیا سراسر مشکلات، ناراحتی و گرفتاری است و البته در مواردی از مشکلات خبری نیست. 

معظم له افزودند: در حدیث شریف از امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام روایت شده است که در توصیف دنیا فرمودند: «دار بالبلاء محفوفة؛ دنیا سرایی است که بلا و گرفتاری آن را در بر گرفته است، همان گونه که شاخ و برگ، تنه ی درخت را در میان گرفته باشد». بنابراین، هر که در این دنیا زندگی می کند، او از هر قشری که باشد، مانند: روحانی، بازرگان، کارمند، حاکم، افراد تحت امر و زن و شوهر، همه گرفتارند. 

ایشان فرمودند: خدای متعال، دنیا را چنین قرار داده است تا مردم را بیازماید و در این معنا می فرماید: «لِنَنظُرَ کَیْفَ تَعْمَلُونَ؛ تا بنگریم چگونه رفتار می‌کنید». 

و آنگاه خدای تبارک و تعالی شیطان را آفرید و در اثر نافرمانی و سجده نکردن او به حضرت آدم، مطرود و رانده شده از درگاه الهی و دشمن سرسخت حضرت آدم و فرزندان او شد و خدا نیک می داند که شیطان با انسان چه دشمنی دارد، لذا آن را نیز گوشزد انسان نموده و او را از دشمنیِ شیطان آگاه و برحذر داشته است ولی در عین حال یک موردی است برای آزمایش و همچنین خدای متعال نفس اماره را در انسان قرار داد و نیک می دانست که این نفس دشمن سرسخت انسان است، لذا در حدیث شریف است: «اعدی عدوک نفسک التی بین جنبیک؛ دشمن ترین دشمنان انسان نفسِ خودِ انسان می باشد» که انسان را به گناه و نافرمانی خواهد کشاند، اما آن را خدای متعال در انسان قرار داد تا او را بدان بیازماید. 

مرجع عالیقدر افزودند: مشکلات، سخت و دردناک است و در نتیجه انسان را آزموده و پختگی می بخشد گرچه او را در فشارهای فراوان قرار می دهد، ولی در عین حال برای روشن شدن سطح تحمل انسان مؤثر است. از این رو تمام مشکلات به انسان به اضافه ی پختگی، جایگاهی ویژه می دهد و به پاس تحمل مشکلات پاداشی درخور می یابد. 

آورده اند که سعدی شاعر معروف کفش نداشت. در یک روز داغ تابستانی از جایی می گذشت و گرمای زمین، پای او را می آزرد، او که خیلی ناراحت و گله مند بود، ناگاه چشمش به مردی افتاد که هر دو پای خود را از دست داده بود. در آن هنگام متوجه خود شد و زبان به ستایش خدای متعال گشود و گفت: همین دو پای سالم که دارم مرا کفایت می کند. 

معظم له در ادامه فرمودند: بی تردید، انسان باید در راه رفع و دفع مشکلات بکوشد و نسبت به آن بی تفاوت نباشد، چه اینکه این مشکلات اجتماعی باشد یا سیاسی، خانوادگی و یا غیر آن. 

بله انسان در عین حالی که می کوشد مشکلات را از میان بردارد باید بداند که ممکن است مشکلات به هیچ وجه برطرف نشود و یا اگر برطرف شود، مشکلاتی دیگر گریبان گیر انسان شود که همگی برای آزمودن انسان است. 

حضرت آیت الله العظمی شیرازی مدظله العالی تأکید کردند: جان سخن این است که روشن شود مشکلات، چه فردی را خسته می کند و چه فردی از برخورد با آن خسته نمی شود. لذا با وجود مشکلات و موانع نیز انسان باید به زندگی خود ادامه دهد و هرکه چنین باشد و مشکلات را تحمل کند حتماً نزد خدای تبارک و تعالی و نزد اهل بیت علیهم السلام از جایگاهی والا برخوردار خواهد شد و دستاورد اعمالش بیشتر خواهد بود. 

ایشان افزودند: در تاریخ آمده است که رسول خدا صلی الله علیه وآله در آغاز تبلیغ اسلام، روزی بین صفا و مروه ایستادند و فرمودند: «قولوا لا إله إلا الله تفلحوا؛ لا إله إلا الله بگویید، رستگار شوید». 

کفار و مشرکان حضرتش را چنان سنگباران کردند که از سر تا پای مبارک ایشان خون روان شد، ولی پس از بیست سال بسیاری از افرادی که در آن روز حضرتش را آماج سنگ های خود کرده بودند مسلمان شدند. 

معظم له ادامه دادند: اگر امامان پاک و معصوم علیهم السلام و اصحاب صالح آنان در برابر مشکلات تحمل و ایستادگی نمی کردند امروزه دین مبین اسلام و مذهب اهل بیت و تشیع به ما نمی رسید و اگر امام حسین علیه السلام روشنگری و جان فشانی با همه ی سختی های آن نمی نمودند، قطعاً بنی امیه اسلام را از میان بر می داشتند. به عنوان مثال، معاویه به نقل تاریخ هنگام شنیدن نام رسول خدا صلی الله علیه وآله در اذان گفت: به خدا سوگند این نام را از بین خواهم برد و در دل خاک پنهانش خواهم کرد، او واقعاً چنین تصمیمی گرفته بود و می کوشید اسلام را از میان بردارد، اما خون امام حسین علیه السلام، اهل بیت و یاران با وفای حضرت و نیز خون هایی که پس از واقعه ی عاشورا در حمایت از هدف مقدس امام حسین علیه السلام ریخته شد دین مبین اسلام و مذهب اهل بیت و تشیع را به ما رساند.

مرجع عالیقدر فرمودند: باید به جوانان اهمیت بیشتری بدهید و آنان را بر پایه ی آموزه های اهل بیت علیهم السلام بپرورانید تا به وسیله ی آنان از میان برداشتن و برطرف کردن مشکلات ممکن شود. وانگهی تربیت صحیح، انسان هایی صالح و مفید می پروراند. در تاریخ آمده است: ابوذر غفاری رضوان الله علیه در آغاز زندگی، انسانی چندان درستکار نبود، اما با پرورش یافتن در مکتب اهل بیت علیهم السلام به انسانی صالح و درست کار بدل شد و در شمار یاران خاص و خالص رسول خدا صلی الله علیه وآله قرار گرفت و بسیاری را به سوی نور و مذهب اهل بیت علیهم السلام هدایت کرد. 

حضرت آیت الله العظمی شیرازی در خاتمه فرمودند: من به آینده ی شیعیان در افغانستان به شدت امیدوارم، چراکه شیعیان این کشور احساس مسئولیت نموده و با اتحاد، همدلی و همصدایی انجام وظیفه شرعی می نمایند و این نشانه پیشرفت و رمز موفقیت آنان و هر امتی بوده و خواهد بود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا