مرجعیت شیعه

بیانیه بنیاد جهانی آیت الله العظمی شیرازی در واکنش به اعتراضات مردمی عراق

بنیاد جهانی آیت الله العظمی شیرازی در راستای تحولات و حوادث اخیری که در برخی از استانهای کشور عراق و در پی تظاهرات 25 اکتبر سال جاری اتفاق افتاده بیانیه ای صادر نمود. 

بنیاد جهانی آیت الله العظمی شیرازی در راستای تحولات و حوادث اخیری که در برخی از استانهای کشور عراق و در پی تظاهرات 25 اکتبر سال جاری اتفاق افتاده بیانیه ای صادر نمود. 

در این بیانیه که نسخه ای از آن به دست شیعه ویوز رسیده، «بنیاد جهانی آیت الله العظمی شیرازی» تظاهرات کنندگان و نهادهای حکومتی را به خویشتنداری و رفتارهای مسالمت آمیز فراخوانده و خواستار محاکمه مسببین به خاک و خون کشیده شدن برخی از تظاهر کنندگان شده است.

این بنیاد حقوق بشری در بیانیه خود با اشاره به اینکه اتفاقات عراق را به دقت پیگیری می نماید، افزود: این وقایع به منظور درخواست اصلاح و حق مشروع و بیزاری از ظلم و حیف و میل ثروتهایی که متعلق به فرزندان این مرز و بوم می باشد برپا شده و  منجر به جانباختن و مجروح شدن هزاران شهروند عراقی اعم از تظاهرات کنندگان و نیروهای امنیتی گردیده است.

این بیانیه ادامه داد: ما از هر دو طرف می خواهیم تا با کمال خویشتن داری و دوری از هرگونه خشونت علیه یکدیگر بر فریاد زدن شعارهای مسالمت آمیز خود تا اخذ نتیجه مطلوب ادامه داده و علاوه بر دعوت دیگران به پرهیز از خشونت، از انجام هرگونه رفتاری که می تواند منشاء شعله ور شدن فتنه و درگیری خطرناک در بین ملت عراق گردد خودداری کنند چرا که در صورت بروز فتنه، افراد مجهول الهویه و ناشناس حتما از آن بهره برداری خواهند نمود.

این موسسه در بیانیه خود ادامه داده است: آزادی بیان و درخواست عدل و انصاف حق هر تظاهر کننده ای است و درخواست حقوق مشروع و بیزاری از هرگونه ظلم و استبداد و تاکید بر دموکراسی، و زندگی محترمانه از حقوق اصلی و اولیه هر انسانی در جهان امروز است.از این رو از سران سه قوه در دولت عراق می خواهیم تا با تمکین به خواسته های مردم عراق و فراهم نمودن حقوق حقه آنها، به سخنان آنان گوش فرا دهند تا بدین وسیله جان های تظاهرکنندگان را حفظ نموده و به هیچ شکل از اشکال خشونت آمیز مانع از تظاهرات مسالمت آمیز مردم نشوند و به آزادی و کرامت و انسانیت هیچیک از تظاهر کنندگان تعدی ننمایند.

بنیاد جهانی آیت الله العظمی شیرازی، در ادامه با تاکید بر محاکمه مسئولین قربانی شدن تضاهرکنندگان، بر حمایت خود از مبارزه با فساد و مفسدین تاکید کرده و افزود: سرچشمه تمامی مشکلات و سختی هایی که کشور عراق با آن دست و پنجه نرم می کند، وجود فسادی فراگیر در سیستم اداری، رانت خواری های گسترده در بدنه حکومت و تصدی امور مهم توسط افراد غیر ذی صلاح می باشد؛ که همه این ها نیاز به اصلاح دارد.

این موسسه حقوق بشری درپایان از تمامی طرفهای سیاسی و اجتماعی و دینی و سازمانهای شهری عراق خواسته تا شرایط لازم برای گفتگوی ملی جدی برای ریشه یابی و حل مشکلات این کشور را فراهم نمایند و خود نیز مسئولیت هرگونه اصلاح وتغییر مثبت را در راستای ایجاد شرایطی مناسب برای زندگی محترمانه شهروندان عراقی بر عهده گیرند تا بدین صورت، این کشور آینده ای روشن و حکومتی قدرتمند را به خود ببیند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا