مرجعیت شیعه

بیانات مرجعیت شیعه در اجتماع عظیم عزاداران نبوی

اجتماع بزرگ عزاداران نبوی در بیت مرجعیت شیعه «آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی»مدظله، برگزار شد.

اجتماع بزرگ عزاداران نبوی در بیت مرجعیت شیعه «آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی»مدظله، برگزار شد.

به گزارش شیعه ویوز در این اجتماع عظیم که به مناسبت فرارسیدن سال روز شهادت پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه وآله برگزار گشت، مرجعیت شیعه در جمع هیئت های عزاداری از شهرهای مختلف ایران و طلاب حوزه های علمیه، به سخنرانی پرداختند.

معظم له طی سخنانی با اشاره به شهادت حضرت رسول صلی الله علیه و آله، امام حسن مجتبی علیه السلام(به روایتی) و همچنین امام رضا علیه السلام، این مناسبت ها را با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و عموم شیعیان جهان تعزیت گفتند.

مرجعیت شیعه در ادامه با اشاره به خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها و شفارش به عموم شیعیان خصوصا جوانان برای مطالعه این خطبه، فرمودند: حضرت زهرا سلام الله علیها در این خطبه به مسائل مهمی، از جمله شهادت نبی مکرم اسلام اشاره فرموده اند.

معظم له ادامه دادند: آن حضرت در فرازی می فرمایند: «واکدت الآمال» به این معنی که «تمام آرزوها از بين رفت».

منظور ايشان از بيان اين مطلب اين بود که اگر حق اميرمؤمنان عليه السلام غصب نمی شد هيچ خونی به ناحق نمی ریخت، هيچ شخصی از شدت فقر شب را گرسنه به صبح نمی رساند، هيچ حکومتی به شهروندانش ظلم نمی کرد و به فرموده روايت: «مردم از نعمت های آسمان و زمين بهره مند می شدند».

مرجعیت شیعه با اشاره به مظلومیت های پیامبر افزودند: تحمل مشکلات از سنت های پيامبر اسلام صلی الله علیه وآله است که در جامعه بسيار کمرنگ شده است. در تاريخ وارد شده است که يکی از زنان پيامبر ايشان را به فحشاء متهم کرد ، اما پيامبر اسلام نه او را کتک زدند، نه به او ناسزا گفتند و نه او را زندانی کردند. اين اخلاق برای جامعه کنونی ضروری است و از سنت هايی است که فراموش شده است.

ایشان ادامه دادند: جامعه بايد يکپارچگی خود را حفظ کند. زن با شوهر، شوهر با همسر، پدر و مادر با فرزند و بالعکس و همينطور حکومت ها با مردمشان و مردم با حکومت هايشان بايد مدارا کنند. قرآن بارها از منافقان نام برده است و جدای از آن سوره ای جداگانه در مورد آنان نازل شده، ولی با تمام مشکلاتی که منافقان برای پيامبر صلی الله عليه وآله به وجود آوردند، پيامبر با آنان مدارا فرمودند و از آنان گذشت کردند.

آیت الله العظمی شیرازی تاکید کردند: رشد و گسترش اسلام مديون اخلاق پيامبر اکرم صلی الله عليه وآله بود؛ حکومت ایشان با آن همه مشکلات يک کشته و یا زندانی سياسی نداشت. اما جهان امروز روزانه چند نفر را به دلایل سیاسی به زندان انداخته و یا می کشد؟

در حکومت پيامبر کسی یافت نمی شود که از گرسنگی جان خود را از دست داده باشد، اما تاريخ دشمنان اهل بيت عليهم السلام امثال بنی اميه را مطالعه کنيد و ببينيد چند نفر بر اثر گرسنگی جان دادند و برای مثال یکی از آنان ابوذر است.

آن حضرت حتی يک قطعه زمين به فروش نرساندند، چرا که معتقد بودند زمين خدا برای بنده ی خداست. اين برای دنيا جالب است و بايد به جهان برسد.

در اسلام شخص و جريان ملاک نيست تنها ملاک اسلام سيره ای است که پيامبر اکرم صلی الله عليه وآله آن را بنا نهاد و اميرمؤمنان عليه السلام نيز آن را اجرا کرد که متأسفانه جهان کنونی از آن ملاک ها دور و با آنها بيگانه شده است.

ایشان تصریح فرمودند: همه بايد همت کنیم و تا سنت های واقعی پیامبر را به جهان برسانيم. اگر جوانی در گوشه ای از جهان از دامن اسلام دور مانده است يا به سبب اعمال کسانی است که به نام اسلام به اسلام ضربه زده اند و يا به سبب کم کاری کسانی که است که می توانسته اند سيره پيامبر اکرم صلی الله عليه وآله را تبليغ کنند و نکرده اند.

مرجعیت شیعه در ادامه با اشاره به زیارت میلیونی اربعین حسینی فرمودند: بدانيد در اين راه هرکس سهم بيشتری داشته باشد، پاداش بیشتری خواهد داشت. به لطف الهی زائران اربعين حسينی از جهات مختلف تأمين شده اند، اما نيازهايی باقی مانده است که هر کسی می تواند در جهت رفع آن نقش داشته باشد. اول مسأله مسکن است که تأمين آن در درجه اول بر عهده حکومت ها، در درجه دوم بر عهده اغنياء و در درجه سوم بر عهده فقراست و مسأله دوم تأمين وسيله نقليه زائران است.

معظم له در پایان تاکید کردند: اربعين حسينی بايد توسعه يابد و با شکوه تر از گذشته برگزار شود. در اين راه بايد همه تلاش ها به کار گرفته شده و شور حال ایجاد شده در محرم و صفر تا سال آينده حفظ شود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا