مرجعیت شیعه

دیدار استاد مطالعات و تحقیقات اسلامی دانشگاه بیرمنگام انگلستان با مرجعیت شیعه

 الیور شاربروت (Oliver Scharbrodt) شهروند شیعه آلمانی و استاد دانشگاه بیرمنگام انگلستان با بزرگ مرجع جهان تشیع آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی مدظله در شهر مقدس قم دیدار کرد. 

 

 الیور شاربروت (Oliver Scharbrodt) شهروند شیعه آلمانی و استاد دانشگاه بیرمنگام انگلستان با بزرگ مرجع جهان تشیع آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی مدظله در شهر مقدس قم دیدار کرد. 

به گزارش شیعه ویوز، این استاد دانشگاه که برای زیارت و پژوهش به ایران سفر کرده با مرجعیت شیعه به گفتگو پرداخت. 

در این دیدار، معظم له، فرمودند: 

پژوهش مساله بسیار مهمی است و قرآن کریم، پیامبر اکرم و امیرمومنان علیهما السلام به دفعات بر تحقیق و پژوهش تاکید داشته‌اند. من ضمن تبریک به شما برای این توفیقات، به شما توصیه می‌کنم که از این موهب الهی برای تاثیر بر دیگران، خصوصا جوانان غربی استفاده کرده و آنان را به پیمودن راهی که خود رفته‌ای تشویق و ترغیب نمایی. 

در ادامه این گفتگو، شاربروت با اشاره به اهتمام خود به اندیشه مرجع راحل آیت الله العظمی سید محمد حسینی شیرازی و عدم شناخت جامعه غرب از اندیشه ایشان، از مرجعیت شیعه پرسید: از نظر شما مهم ترین ویژگی های زندگی، اندیشه و فعالیت های ایشان چیست؟

مرجع عالیقدر فرمودند: دلیل عدم شناخت مردم از مرحوم اخوی این است که بزرگان در زمان حیات خود و تا ابد ناشناخته می مانند و در واقع همانند گنجینه ای پنهان شده در دل زمین اند که تنها کارشناسان آن را می شناسند؛ برای این موضوع نیز، کتابی درباره مرحوم اخوی در اختیارتان می گذارم تا با دقت آن را مطالعه کنید.

الیور سپس ادامه داد: شما چرا مقلدان خود در کشورهای مختلف را به جهانی کردن قضیه حسینی فرا می خوانید؟

ایشان در پاسخ با اشاره به حدیثی از نبی مکرم اسلام، فرمودند: بیشتر پیامبران الهی کشته شده اند ولی، ذریه ای همانند امام حسین علیه السلام و ذریه رسول خدا صلی الله علیه وآله را نداشتند تا حماسه ای مانند عاشورا بیافرینند و با فداکاری های امام حسین علیه السلام است که رسول خدا صلی الله علیه وآله جاودانگی یافت و در تاریخ ماندگار شد.

بنابراین، تأکید بر شعائر مقدس حسینی تأکید بر بقای اسلام است. 

 شاربروت در ادامه با اشاره به حسینیه های متعدد مقلدان مرجعیت شیعه در کشورهای غربی، افزود: من بسیاری از این حسینیه ها و به طور خاص حسینیه رسول اعظم صلی الله علیه وآله در لندن را دیده ام و در آن معنویت ویژه ای یافتم که در دیگر حسینیه ها احساس نمی شد، دلیل آن چیست؟

مرجع عالیقدر فرمودند: چنین حسّ و هوایی از آن جهت است که این حسینیه ها با کربلای امام حسین علیه السلام پیوند دارد و کربلای امام حسین علیه السلام مرکز و خاستگاه روحانیت اسلامی است و لذا تأثیری این گونه دارد.

معظم له در ادامه با تاکید بر لزوم مطالعه کتاب نهج البلاغه و شرح آن و اشاره به حکومت امیرمومنان علی علیه السلام، تصریح کردند: در دوران حکومت ایشان که پهناوری اش خاورمیانه امروزی، مناطقی در عمق افریقا و اروپا را شامل می شد، حتی یک مورد ثبت نشده که کسی به جرم سیاسی اعدام یا زندانی شده باشد و یا کسی از فقر و گرسنگی مرده باشد، در مقابل در جهان امروز نمی توان حکومتی را یافت که ادعا کند یک زندانی سیاسی ندارد.

ایشان در ادامه فرمودند: امیرمومنان علیه السلام در دوران حکومت خود حتی یک وجب زمین نفروختند و این بر پایه آموزه رسول خدا صلی الله علیه وآله بود که فرمودند: «الأرض لله ولمن عمّرها؛ زمین از آن خداست و از آن کسی است که آن را آباد کند».

 امروزه نمی توان دولت و حکومتی یافت که زمین فروشی نکند و این روشِ منحصر به فرد، مخصوص حکومت بی مانند امیرمؤمنان علیه السلام است.

آقای شاربروت از مرجع عالیقدر پرسید: آیا امروزه می توانیم چنین حکومتی پیدا کنیم؟

مرجع عالیقدر آیت الله العظمی شیرازی مدظله فرمودند: اگر حاکمان روش حکومتی امیرمومنان علی علیه السلام را به کار ببندند، چنین چیزی ممکن خواهد بود.

معظم له افزودند: تاریخ ثبت نکرده است که در مدت حکومت آن حضرت پسر و دختر جوانی به دلیل فقر و نداشتن امکانات از ازدواج محروم شده و مجرد مانده باشد. ولی امروزه با کمال تاسف شاهد آن هستیم که میلیون ها پسر و دختر به علت محرومیت و فقر نمی توانند ازدواج کنند.

ایشان سپس الیور شاربروت را مورد خطاب قرار داده و فرمودند: رفتار صحیح سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در حکومت امیرمومنان علی علیه السلام بوده است. لذا این مطالب را در روزنامه ها و مطبوعات غرب بنویسید و از طریق شبکه های ماهواره ای به جهانیان برسانید و آنان را به در پیش گرفتن روش آن حضرت فرا خوانید، چراکه این مسئولیت و وظیفه شماست و شما به عنوان انسان با فراخوان برای به کارگیری این شیوه امیرمومنان علیه السلام به آینده جامعه بشری خدمت کنید.

 آیت الله العظمی شیرازی مدظله در پایان سخنان خود برای شاربروت ابراز موفقیت کردند.

گفتنی است که الیور شاربروت سال ها پیش به مذهب تشیّع گرویده و در حال حاضر استاد مطالعات و تحقیقات اسلامیِ دانشگاه بیرمنگام انگلستان می باشد.

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا