مرجعیت شیعه

مرجعیت شیعه : شکوه و بزرگی، نتیجه ی تلاش، تحمل مشکلات و بی اعتنایی به آزار بدخواهان است

یکی از روحانیان بحرینی و یکی از روزنامه نگاران بحرینی ساکن لندن، با بزرگ مرجع جهان تشیع آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی (مدظله)، در شهر مقدس قم دیدار کردند.

 

یکی از روحانیان بحرینی و یکی از روزنامه نگاران بحرینی ساکن لندن، با بزرگ مرجع جهان تشیع آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی (مدظله)، در شهر مقدس قم دیدار کردند.

معظم له در گفت و گو با میهمانان خود فرمودند:  انسان ها از قدرتی بالا برخوردارند و باید توجه داشت که افراد بزرگ، بزرگ به دنیا نیامده اند، بلکه این عظمت را خود ساخته اند که اساس آن «نه» گفتن به نا امیدی و سرگردانی و حیرت، و «آری» گفتن در رویارویی با مشکلات و نگریختن از آن است.

مرجع عالی قدر در ادامه با اشاره به کتاب «مئة الأوائل؛ یکصد نفر برتر» نوشته «مایکل هارت» مسیحی،  فرمودند: این کتاب که من آن را حدود چهل سال پیش خواندم، در بردارنده ی شرح حال مختصری از 100 شخصیت تاثیر گذار در تاریخ است.

ایشان ادامه دادند:  نویسنده با آنکه مسیحی است، در ذکر اسامی برای حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) نسبت به حضرت مسیح، اولویت قائل شده،  و وقتی از او دلیل این کار را می پرسند، می گوید: من اهمیت پیامبر اسلام را نسبت به پیامبر مسیحیت در دو چیز می دانم:

1. پیامبر اسلام توانست در روزگار خویش اندیشه خود را اجرایی کند، ولی پیامبر مسیحیت به این هدف دست نیافت؛

2. پیامبر  اسلام در طول تاریخ، روح قدرت مند خود را در کالبد پیروان خود دمید. از این رو هرگاه سستی در اسلام رخنه کند، مردمانی برمی خیزند و جانی جدید در آن می دمند، و لذا اسلام هرگز سست و بی رمق نمی شود.

ایشان ادامه دادند: من می گویم نویسنده ی کتاب یادشده نمی داند در هر قرن اتفاقی جدید برای اسلام رخ می دهد و آن را روزآمد می کند.

معظم له خطاب به میهمانان خود افزودند: امروزه برای همگان، به ویژه شما فرهیختگان شیعه ی ساکن غرب، میدان عمل باز و فرصت فراهم است. شما و دیگر مؤمنان که اهل بیت علیهم السلام را دارید و از علم آنان بهره می برید، می توانید بر پایه عمل به دو «نه» و یک «آریِ» که درباره اش سخن گفتیم، در راه اصلاح و تغییر بکوشید و بدانید که نتیجه خواهید گرفت.

ایشان ادامه دادند: انسان نباید نا امید باشد و نباید در هیچ موضوعی به ویژه امور سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی دچار سرگردانی و تحیر گردد. و لازم است که انسان مشکلات و گرفتاری های حال و پیش رو یا غیر منتظره و حتی گرفتاری هایی را که هنوز پیش نیامده است را تحمل و بر خود هموار کند،  تا اثری مفید از او بر جا بماند، نه مانند میلیاردها نفر تنها به دنیا بیاید و برود. 

سپس روزنامه نگار بحرینی ضمن سخنانی گفت: من در 19 سالگی در این بیت، مرجع راحل آیت الله العظمی سید محمد حسینی شیرازی (قدس سره) را ملاقات کردم. ایشان طی سخنانی فرمودند: شما جوانان در ابتدای زندگی هستید و راهی پر پیچ و خم و ناهموار در پیش دارید، پس هرکدام از شما وارد این راه می شوید، باید خود را برای 50 سال فعالیت همراه با مشکلات، زندان، آوارگی و حتی بی نتیجه، آماده کند؛  و در غیر این صورت وارد این عرصه نشود. این سخن حضرت عالی بیانات آن مرحوم را به یادم می آورد.

مرجع عالی قدر در پاسخ فرمودند: حقیقت زندگی همین است. قرآن کریم مواردی فراوان از خدای متعال نقل کرده است که می فرماید: «أَکْثَرُهُمْ لَا یَعْقِلُونَ؛ بیشتر آن ها تعقل نمی کنند».

این فرموده ی قرآن کریم از آن جهت است که مردم بلندپروازانه دست به کار می شوند، اما در میانه ی راه،  باز می مانند، به انحراف می افتند،  و دچار نومیدی و سرگردانی می شوند.

معظم له افزودند: ما باید از رسول خدا (صلی الله علیه وآله )الگو بگیریم و به ایشان اقتدا کنیم و از ایشان بیاموزیم ، و بدانیم که  سر تا پای آن حضرت به علت سنگ پرانی مشرکان خون آلود بود، با این حال حضرتش معترض آنان نشدند و با آنان تندی نکردند، بلکه هماره به درگاه خدای سبحان عرض می کردند: «بارالها، قوم مرا هدایت فرما، که نادان هستند».

ایشان ادامه دادند: من همیشه به جوانان و فعالان تأکید کرده و می گویم: شما وظیفه دارید که از وقت خود استفاده کنید و آن را حتی به مقدار پاسخ به کسی که به شما بدی کرده است، تباه نکنید و وظیفه خود را حتی نسبت به آنان نادیده نگیرید و هدایت آنان را از خدا بخواهید. 

ایشان در ادامه با اشاره به قضیه ای از امیرالمومنین علیه السلام و بی ادبی یکی از خوارج به ایشان، و چشم پوشی آن حضرت و حتی آرام کردن اطرافیان؛ گفتند: این همان چیزی است که باید جهانیان از آن آگاهی یابند. ما نیز باید همان گونه عمل کنیم و به حضرتش اقتدا و از سیره اش پیروی کنیم. بنابراین نبايد وقت خود را در مسائل پیش پا افتاده و برای مقابله با گفتارهای ناهنجار، تلف کنیم.

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا