مرجعیت شیعه

حضرت آیت الله العظمی شیرازی: جوانان شیعه می توانند در هدایت به مذهب اهل بیت علیهم السلام نقش مهمی ایفا کنند

 به راستی آن جوانان شیعه که آن مسیحی نابغه و استثنایی را دگرگون کردند و به مذهب اهل بیت علیهم السلام درآوردند و او یکی از بزرگان تشیع شد چه کسانی بودند؟ 

به گزارش شیعه ویوز ، جمعی از مسئولان و اعضای مرکز سحاب اندیشه از شهر تبریز در ایام مبارک دهه ی غدیریه در شهر مقدس قم با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی حاج سید صادق حسینی شیرازی مدظله العالی دیدار کردند و مورد استقبال معظم له قرار گرفتند. 

در ابتدای این دیدار یکی از میهمانان، گزارشی کوتاه از فعالیت های مرکز تقدیم معظم له نموده و گفت: بیش از دو دهه از فعالیت این مرکز می گذرد که دایر نمودن دوره های فرهنگی و پرورش اعتقادی برای آقایان و خانم ها، به ویژه جوانان، برگزاری مجالس احیای امر اهل بیت علیهم السلام، مراسم دعای ندبه، اعطای وام های قرض الحسنه بدون سود، دایر کردن سفرهای زیارتی در داخل و خارج کشور و فعالیت های فرهنگی و تبلیغاتی در عرصه های مختلف، از جمله در اینترنت از فعالیت های این مرکز است. 

سپس مرجع عالیقدر شیعیان جهان حضرت آیت الله العظمی شیرازی طی سخنانی خطاب به میهمانان فرمودند: 

صفحات بسیار درخشانی در تاریخ وجود دارد که بسیاری از مردم از آن بی اطلاع بوده و آن را نشنیده اند. به عنوان مثال، حدود دویست سال قبل، یعنی در روزگار مرحوم کاشف الغطاء بزرگ، مرحوم صاحب جواهر رضوان الله تعالی علیهما، جوانی مسیحی در ارومیه زندگی می کرد که از هوشمندی استثنایی برخوردار بود. او به کلیسای آشوری پیوست و نزد کشیشان درس خواند، سپس با امکانات ابتدایی و قدیمی به واتیکان رفت. او در این سفر رنجهای فراوانی کشید و از شهری به شهر دیگر رفت تا زیر نظر کاردینال (بزرگ کشیشان) تحصیلات عالیه در آیین مسیحیت را به دست آورد و در شمار نزدیکان سرکشیشان شد. سرانجام در سن دوازده سالگی مراتب عالی تحصیلات در آیین مسیحیتِ شاخه ی پروتستان را کسب کرد و به رتبه ی کشیشی نایل آمد. 

ایشان افزودند: چنین رخدادی در تاریخ مسیحیت بی سابقه بوده و هست و این نوجوان دوازده ساله در میان دانشجویان مسیحیِ کلیسا بیشتر از همه به استادان مسیحی نزدیک شده بود. 

آن گاه به شهر خود ارومیه بازگشت. در این جا چند جوان شیعی با وی دوست شده و او را به مذهب تشیع رهنمون کردند. او نیز نام «محمد صادق» را برای خود برگزید و یکی از علمای شیعی محلی لقب «فخر الاسلام» به او داد. 

مرجع عالیقدر ادامه دادند: هدایت هزاران مسیحی به دین اسلام و مذهب و نور اهل بیت علیهم السلام در شماری از شهرهای ایران و نیز تألیف بیست جلد کتاب در ردّ مسیحیت و ادعای آن دستاورد این تغییر دین بود. از جمله آثار او می توان به کتاب انیس الاعلام فی نصرة الاسلام در ردّ بر مسیحیت (2 جلد) و بیان الحق والصدق والمطلق (10 جلد) اشاره کرد که شیوه ای شیوا و عالی در تألیف آن ها به کار برد. وی چهار جلد از این اثر را به اثبات حقانیت قرآن کریم و نبوت رسول گرامی اسلام اختصاص داد. 

آن گاه معظم له فرمودند: به راستی آن جوانان شیعه که آن مسیحی نابغه و استثنایی را دگرگون کردند و به مذهب اهل بیت علیهم السلام درآوردند و او یکی از بزرگان تشیع شد چه کسانی بودند؟ هموکه زیر نظر بزرگان مسیحیت دانش اندوخت و پرورش یافت. 

ایشان تأکید کردند: امروزه نیز جوانانی مانند آن جوانان شیعه و افرادی هوشمند و در نبوغ، استثنایی همانند فخر الاسلام در تبریز و جاهای دیگر وجود دارند، لذا باید آنان را بیابیم و با فرهنگ و علوم اسلام که همان فرهنگ و علوم اهل بیت علیهم السلام است پرورش شان دهیم. البته آن کار به دو مقوله نیاز دارد: 

 

1. صبر و تحمل؛ 

2. گذشت و بردباری. 

 

قرآن کریم برای دو ویژگی فوق پاداشی خاص در نظر گرفته است، آن جا که می فرماید: «وَلَمَنْ صَبَرَ وَغَفَرَ»(شوری/43).

ایشان فرمودند: سخنی از امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام در توصیف پیامبران وجود دارد که بسیار عمیق و پر معناست که اگر فرصت و شرایط فراهم شود شاید بتوانم دائرة المعارف ده جلدی در بیان محتوا و مضمون این سخن بنویسم. امام امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیهماالسلام درباره سبب بعثت پیامبران می فرمایند: «لیثیروا لهم دفائن العقول؛ تا گنجینه های نهفته ی خردها را برآورند». 

شما و دیگر فرهیختگان و علمای شیعه نیز باید همین امر را دنبال کنید. 

مرجع عالیقدر در خاتمه برای ظهور حضرت بقیت الله الاعظم ارواحنافداه دعا کردند و همچنین برای میهمانان و همه شیعیان مظلوم جهان طلب مغفرت و توفیق و عاقبت بخیری نمودند.

 

 {flvremote}http://dl.shiawaves.com/persian/videos/9208/276/01-276.flv{/flvremote}

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا