مرجعیت شیعه

بررسی «سرانجام تشکیل دولت آینده عراق» در مرکز الفرات در کربلای معلی

مرکز الفرات برای توسعه و مطالعات استراتژیکی در روزهای گذشته جلسه ماهیانه خود را تحت عنوان «سرانجام تشکیل دولت آینده عراق» با حضور شماری از شخصیت های حقوقی، دانشگاهی و اصحاب رسانه در مرکز فرهنگی ـ رسانه ای النبأ در کربلای معلی برگزار کرد.

 

مرکز الفرات برای توسعه و مطالعات استراتژیکی در روزهای گذشته جلسه ماهیانه خود را تحت عنوان «سرانجام تشکیل دولت آینده عراق» با حضور شماری از شخصیت های حقوقی، دانشگاهی و اصحاب رسانه در مرکز فرهنگی ـ رسانه ای النبأ در کربلای معلی برگزار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی شیرازی، شروع این جلسه را رئیس بخش مطالعات و تحقیقات سیاسی مرکز الفرات، استاد دانشگاه کربلای معلی و پژوهشگر مرکز توسعه و مطالعات استراتژیکی استاد دکتر حسین احمد السرحان بر عهده داشت. 

وی طی سخنانی اظهار داشت: روند تظاهرات، به ویژه پس از سال 2003 میلادی وارد مرحله مهم و حساسی از تاریخ عراق شده است. این تظاهرات در شرایط و فضای حساس امنیتی و سیاسی چهره نموده است. 

او ادامه داد: به دیگر بیان پدیده تظاهرات هشت ماه پس از پیروزی بر سنی های تندروی داعش بروز کرده است و البته این پیروزی بر جریان تروریسم کامل و مطلق نبوده چراکه همچنان کانون هایی از پدیده داعش در برخی از مناطق استان های صلاح الدین، دیالی و کرکوک پنهان [و منتظر فرصت یافتن] هستند که وجود نیروهای امنیتی و تلاش اطلاعاتی و ضد اطلاعاتی را می طلبد.

السرحان افزود: روی دیگر این سکه تظاهرات پس از انتخابات مجلس چهارم قانونگذاری است که اشکال های بسیاری در آن دیده می شود و می توان آن را دارای اشکال های تقلب و دستکاری در آرا و تصمیم های انتخاب کنندگان دانست، چه اینکه انتخاب کنندگان عراقی حضور فراگیری در انتخابات عراق نداشته اند. 

این استاد دانشگاه ادامه داد: انتخابات مذکور تاجشاهد تقلب فراوان و دستکاری بسیاری در آرا بوده است و همین امر بر اراده و تصمیم انتخاب کنندگان برای برگزیدن نماینده شان برای تشکیل دولت تأثیر دارد و انگیزه ضمنی و غیر مستقیمی برای تظاهرات به شمار می رود.

دکتر حسین احمد السرحان اضافه کرد: مقوله دیگری که باید مدّنظر قرار گیرد این است که در فصل تابستان شاهد تظاهرات بودیم، ولی مرحله چهارم تظاهرات نسبت به موارد گذشته به علت جنبه های امنیتی و سیاسیِ آن و همچنین به سبب تشکیل دولت بسیار متفاوت است. به همین دلیل متغیرهای دیگری داریم که اثر زیادی در بالا گرفتن تظاهرات دارد و آن متغیّر و متفاوت بودن ساختار و شاکله دولت است.

وی در پایان گفت: بنابراین باید این مسأله را در نظر گرفت، که تظاهرات و حرکت مردم و توده ها به جهت طبیعت و ماهیت چالشی تدریجیِ آن بر موضوع تشکیل دولت اثر می گذارد که باید نیروهای سیاسی به این خواسته ها و طبیعت اوضاع سیاسی، اقتصادی، امنیتی و خدماتی بی توجه نباشند.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا