مرجعیت شیعه

مرجعیت شیعه: موفقیت با سختی و مشقت همراه است، نه با راحت طلبی و تن آسایی

جمعی از استادان و طلاب حوزه علمیه «امام کاظم علیه السلام» از شهر مقدس «نجف»، با مرجع عالی قدر حضرت آیت الله العظمی شیرازی (مدظله) در شهر مقدس قم دیدار کردند. 

معظم له در این دیدار طی بیاناتی فرمودند: پاداش و اجر،  هم سنگ با سختی و مشقت است، چنان که مضمون آیات کریمه قرآن کریم و روایات شریفه متواتر اهل بیت علیهم السلام، همین مطلب را می رساند. 

ایشان ادامه دادند: باید توجه داشت نه تنها کسب و تحصیل علم به مقدار مشقت و تحمل سختی است، بلکه هر چیز دیگری نیز همین گونه است؛ یعنی کسب علم، رسیدن به تقوا و خداپروایی و حُسن خلق نیز با مشقت حاصل می شود.

مرجعیت شیعه در تبیین این موضوع  فرمودند: انسان در این جهان آفریده شده تا در بوته آزمایش قرار گیرد و همان طور که خدای منان در آیه 14 سوره یونس بیان فرموده، معلوم خواهد شد که چه کسی بیشتر می تواند سختی ها و مشقت ها را تحمل کند.  کاملا واضح است که نیت، قصد و اخلاق، نقشی بزرگ در این امر دارد، اما نیت و اخلاصِ در تحمل مشقت نیز موضوعیت دارد.

ایشان افزودند:  در مقابل مشقت، آسایش و راحتی قرار دارد، که نه تنها بهایی ندارد، بلکه بازخواست نیز دارد، چنان که در روایات آمده است: «و فی حلالها حساب؛ یعنی در حلال آن (آسایش و راحتی)، حساب [و بازخواست] وجود دارد».

معظم له تأکید کردند: تن آسایی و سختی دو مقوله ای هستند که یک جا جمع نمی شوند. از این رو فقیهان گذشته، علمای بزرگ، و زاهدان و عابدان و مؤمنان بزرگ همگی با مشقت به موفقیت رسیده اند و نه با تن آسایی و راحت طلبی. «شیخ مفید»، «شیخ طوسی»، «سید مرتضی»، «شریف رضی»، «شیخ انصاری»، «سید بحرالعلوم» و دیگران  ـ که خدا مقام شان را بلند گرداند ـ نه با تن آسایی، بلکه با مشقت به جایی رسیده اند.

آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی مدظله در پایان رهنمودهای خود فرمودند: از نعمت حضور در نجف اشرف و مجاورت با «امیرمومنان علی بن ابی طالب علیهما السلام» برای راهی که در آن قرار گرفته اید، بهره بگیرید و در جهت تلاش و تحمل مشقت و در نهایت  نیل به موفقیت بکوشید. من نیز دعاگوی شما هستم و شما نیز مرا دعا کنید.

میهمانان مرجع عالی قدر، پس از این دیدار، با فرزند مرجعیت شیعه آیت الله سید حسین شیرازی نیز دیدار کردند و به رهنمودهای ارزشمند ایشان گوش فرا دادند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا