مرجعیت شیعه

پیام بنیاد جهانی آیت الله العظمی شیرازی به سران کشورهای شرکت کننده در اجلاس نیویورک

آنچه این بازار آشفته را آشفته تر کرده حوادث فاجعه بار پس از بهار عربی بوده است؛ واژه ای که آشکارا اراده ملت های منطقه را برای آزادی از روزگار خودکامگی رژیم های سرکوبگر ساقط شده را فریاد می کرد 

 

عالی جنابان، سران کشورهای شرکت کننده در اجلاس نیویورک؛ 

السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته؛

درودی بر آمده از وجود اسلام که صلح و آرامش را برای جهانیان به ارمغان آورده است؛ درودی که بنیاد جهانی آیت الله العظمی شیرازی تقدیم تان می کند و شما را ـ که به این مناسبت جهانی گرد خواهید آمد و امور بین الملل را مورد بحث و بررسی قرار خواهید داد ـ به آن فرا می خواند و تمام امیدش این است که محتوای این پیام را مدنظر قرار داده، در راه ایجاد راه حل هایی کارآمد برای پیشگیری از پیامدهایی که به آن اشاره خواهد شد بکوشید. 

گرامیان! بیش از دو دهه است که بحران هایی کشنده گریبان کشورهای جهان سوم را گرفته است و در بیش از یک کشور جوی خون راه افتاده است. در پی این بروز بحران ها پدیده هایی اسفناک چهره نموده است که بدون تفاوت قائل شدن میان انسان، گیاه و بی جان، زندگی را در تمام گونه هایش هدف قرار داده است. در این میان هیچ مقطع زمانی ـ گذشته و زمان حاضر ـ از گزند این پدیده ی شوم ایمن نبوده است. 

کشتار، ترور، ویرانگری، نابودی سرمایه های مادی و معنوی و پیش از آن، جنگ های خارجی و داخلی و نیز بحران های پیاپی از آن جمله بوده است. در نتیجه کشورها و دولت های منطقه، مشخصاً در امتداد خاورمیانه، به کانون فجایع بشری و نماد آشکار فروپاشی اوضاع بشری در عرصه های: سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حقوق بشری بدل شده است. 

آنچه این بازار آشفته را آشفته تر کرده حوادث فاجعه بار پس از بهار عربی بوده است؛ واژه ای که آشکارا اراده ملت های منطقه را برای آزادی از روزگار خودکامگی رژیم های سرکوبگر ساقط شده را فریاد می کرد و بازتاب می داد. 

خشونت های سیاسی، دینی و مذهبیِ برآمده پس از این خیزش مردم، چشم انداز و امید ملت های عربی و اسلامی را برای رسیدن به آزادی، امنیت و صلح و آرامش در هم فرو ریخت و به نومیدی بدل کرد؛ ملتی که بر ضد طاغوتان شورید، اما قیام و انقلاب آنان از سوی گروه های خشونت گرا و تروریسم خونخوارِ مورد حمایت های برخی رژیم های مستبد و همچنان در قدرت مانده ی جهان عرب به سرقت رفت. 

رژیم های حامی تروریسم از این گروه ها حمایت کرده و می کنند تا با زور سر نیزه و آتش و خونریزی، اهداف شوم و ظلمت پرست خود را گسترش بدهند و تمام گونه های آزادی های انسانی را از مردم بگیرند و فساد و ویرانیِ بی سابقه ای در زمین بگسترانند. 

پس از آن که گروه های تروریستی نفوذ خود را در تمام کشورهای منطقه گسترش دادند، برجسته ترین چیزی که ملت های جهان سوم در این برهه ی زمانی با آن دست و پنجه نرم می کنند حفاظت از جان و دارایی شان است، چه این که گروه های خشونت گرا و تروریست توانسته اند حرمت تمام مقدسات و محرمات را بشکنند، آن هم پس از آن که توانستند پایگاه ها و پناه گاه های خود را که دستاورد خلأ سیاسی و امنیتی است مستحکم و استوار کنند. 

گرامیان! عملیات خشونت آمیز دینی، مذهبی و سیاسیِ جاری در عراق، آفریقا، پاکستان و افغانستان اجمالاً شکستی در زمینه انسانی به نمایش می گذارد، به ویژه این که کشتارها و قتل عام های نامحدودی که در این کشورها و جز آن رخ می دهد در نظر گرفته شود. 

همین امر از شما ـ که در مجمع عمومی سازمان ملل گرد آمده، به بررسی امور انسانی، سیاسی و اقتصادی می پردازید ـ می طلبد که به دلیل مسئولیت سنگینی که بر عهده دارید در اقدامی شتابان از روند فجایع انسانیِ چهره نموده جلوگیری و ادامه ی خونریزی پیاپی و زنجیره ای را متوقف کنید. 

 

این بنیاد چند توصیه مهم در این زمینه ارائه می دهد به امید این که در حاکم شدن صلح و آرامش در جهانِ توسعه یافته سهیم باشد: 

 

1. محکوم نمودن تمام گونه های تروریسم، خشونت سیاسی، دینی و مذهبی؛ 

2. اتخاذ راهکاری برای جلوگیری خرید و فروش و انتقال اسلحه به جهان سوم؛ 

3. تحت فشار قرار دادن دولت های حامی مالی و سیاسی گروه های مسلح افراطی؛ 

4. متوقف کردن فروش اسلحه به کشورهای استبدادی و دیکتاتوری منطقه؛ 

5. محاکمه و مجازات شخصیت های رسمیِ حامیِ خشونت؛ 

6. متوقف کردن مهاجرت جوانان اروپایی به پاره ای مناطق جنگ زده، مانند: عراق، سوریه، لبنان، مصر و افغانستان؛ 

7. ارائه ی راه حلی مسالمت آمیز برای بحران سوریه و دور نگاهداشتن دیگر کشورها از پیامدهای شوم جنگ. 

 

و من الله التوفیق

 

بنیاد جهانی آیت الله العظمی شیرازی ـ واشنگتن

www.shirazionline.org

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا