مرجعیت شیعه

پاسخ حضرت آیت الله العظمی شیرازی به تشکیک در اعتقادات و میراث ماندگار شیعی

دیدار جمعی از طلاب و مسئولان حوزه علمیه «الحسنین علیهماالسلام» از کربلای معلی با حضرت آیت الله العظمی شیرازی مدظله العالی در شهر مقدس قم

 

 به گزارش شیعه ویوز ، روز جمعه 22 شوال المکرم 1434ق (8/6/92) جمعی از طلاب و مسئولان حوزه علمیه «الحسنین علیهماالسلام» از کربلای معلی با مرجع عالیقدر شیعیان جهان حضرت آیت الله العظمی حاج سید صادق حسینی شیرازی مدظله العالی در شهر مقدس قم دیدار کردند. 

در این دیدار مرجع عالیقدر ضمن ایراد مطالب و رهنمودهایی خطاب به میهمانان فرمودند: به شما توصیه می کنم که حتماً سیره علما و بزرگانی همانند شیخ مفید، ابن فهد حلی، شیخ طوسی و علامه بحرالعلوم که توفیق شرفیابی به محضر امام زمان ارواحنافداه را داشتند مطالعه کنید، چراکه آنها اسوه ها و برجستگان برتر تاریخ شیعه می باشند. آن بزرگواران همانند شما و در دوران جوانی به تحصیل علوم دینی مشغول بودند ولکن از میان هم درسی های خود برجسته و موفق شدند و جاودانگی یافتند. 

 

مرجع عالیقدر همچنین افزودند: موفقیت آن فقیهان بزرگ که از افتخارات تشیع بودند، به دو جهت بود: 

1. بسیج علمی: شما نیز بکوشید بدون از دست دادن فرصت ها و دقیقه ها، در تحصیل علم جدیت به خرج دهید و بدانید که دانش کارگشا، همان علوم اهل بیت علیهم السلام است. 

2. تقوای حقیقی: آسان ترین راه برای رسیدن به موفقیت، عمل به سفارش سرورمان حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیهماالسلام می باشد و آن عبارت است از تقوا و محاسبه ی نفس در شبانه روز (حتی در چند دقیقه). 

 

معظم له در ادامه تأکید کردند: فقیهان و عالمان بزرگ و صالح گذشته، از جمله شیخ مفید، شیخ انصاری، شیخ طوسی، علامه حلی، محقق حلی و غیره که خشنودی خدا شامل حالشان بود، به این دو مطلب عمل کرده اند. شما نیز باید با عمل به این دو امر، مراتب توفیق را طی کنید و به پایه آنان برسید. 

حضرت آیت الله العظمی شیرازی در ادامه در پاسخ به سؤال یکی از حاضران که وظیفه و تکلیف ما شیعیان در عصر غیبت چیست؟ فرمودند: مسئولیت و وظیفه امروز همان است که در قرآن کریم آمده، می فرماید: «أقیموا الدین؛ دین را برپا دارید». 

بنابراین شما حاضران و یکایک شیعیان در هر سطحی که باشند، می بایست به اموری بپردازند که لازمه اش برپا داشتن دین است و برپا داشتن دین بدین معناست که دین در جای جای زندگی حاکم و برجسته باشد و در حدّ شعار و یک عنوان و نام نباشد و این امر به بسیج توانمندی ها، از جمله توانمندی علمی نیاز دارد. 

مرجع عالیقدر همچنین در پاسخ به سؤالی در این باره که عده ای می کوشند که با سخنانشان از مقام سرورمان حضرت بقیت الله الاعظم امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف بکاهند و دیدار با آن حضرت را به کلی انکار می کنند و آن را به تمسخر می گیرند و همچنین تفاصیل ستم هایی که بر صدیقه ی کبری حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها رفته را به سخره گرفته، و کتاب سلیم بن قیس (اسرار آل محمّد علیهم السلام) را بی اعتبار و فاقد ارزش می خوانند؛ فرمودند: خبر متواتر به اِسناد و اَسناد نیاز ندارد، هرچند هریک از افراد تواتر ثقه نباشند، چراکه تواتر، آن خبر را معتبر و حجت قرار می دهد. خبر واحد ـ به شرط واحد بودنش ـ ممکن است معتبر نباشد، ولی به شرط تواتر نصّی بدون هیچ اشکالی حجت است.

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا