مرجعیت شیعهموسسات جهانی شیعه

بررسی شیوه های داوری مختلف عشایر و انطباق آن با حقوق بشر در مرکز آدم

 مرکز آدم برای دفاع از حقوق بشر و آزادی ها، در شهر مقدس کربلا، نشستی با موضوع شیوه های داوری قضایی، حکمیت های عشایری و انطباق آن با حقوق بشر را برگزار کرد. 

 

 مرکز آدم برای دفاع از حقوق بشر و آزادی ها، در شهر مقدس کربلا، نشستی با موضوع شیوه های داوری قضایی، حکمیت های عشایری و انطباق آن با حقوق بشر را برگزار کرد. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی شیرازی، در این جلسه جمعی از شخصیت های عشایری، حقوقدانان، مدیران مراکز تحقیقاتی و مطالعاتی و فعالان و خبرنگاران حضور داشتند.

 بر اساس این گزارش، حجت الاسلام شیخ جاسم الشمری، مشاور حقوقی مرکز آدم، در باره این نشست گفت: در آغاز این جلسه مقاله ای در زمینه اساس و ظهور داوری و رشد قضایی و عشایری از زمان های گذشته و میزان تأثیر آن بر حقوق بشر ارائه شد.

وی افزود: از طریق این مقاله بحث مهمترین مشخصه هایی که قضات و یا داوران عشایری از آن برخوردار هستند و اینکه چه راه و روشی از طریق حکمیت عشایری طی می شود و این روش حکمیت به جای روش های معمول دادرسی است که در زمان و دوران باستان وجود نداشت، توضیحاتی داده شد. 

حجت الاسلام الشمری ادامه داد: جوامع مختلف به دلیل این که در این نوع داوری (داوری و حکمیت عشایری) نوعی از سهولت و انعطاف پذیری وجود دارد، بدان روی می آورند به خصوص اینکه قوه قضائیه مدنی بسیاری از این پرونده ها را معطل گذاشته و برای آن ها مانع تراشی می کند.

وی در پایان گفت: ضعف دولت منجر به این شده که جامعه به سمت شیوه داوری عشایری برود و این شیوه بسیار رواج پیدا کند، در حالی که عکس آن صحیح است یعنی هر اندازه ای که دولت قوی تر شود، به همان اندازه رفتن به راه داوری عشایری کاهش پیدا می کند که این راه پر از مشکلات و موانع است که امیدواریم اصلاح گردد.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا