مرجعیت شیعه

زکات فطره و مقدار آن طبق نظر آیت الله العظمی شیرازی

زکات فطره یکی از واجبات عبادتی مالی است که با نیّت قربت باید مقرون باشد و هنگام غروب شب عید فطر بر انسان جامع الشرائط واجب می گردد 

به گزارش شیعه ویوز ، زکات فطره یکی از واجبات عبادتی مالی است که با نیّت قربت باید مقرون باشد و هنگام غروب شب عید فطر بر انسان جامع الشرائط واجب می گردد و باید آن را به فقیر مستحق تا قبل از ظهر روز عید برساند. بله اگر آن را تا آن وقت نرساند از او ساقط نمی شود و واجب است آن را هرچه زودتر به مستحقش برساند.زکات فطره طبق حدیث شریف مُهر قبولی روزه و بیمه ی عمر انسان است تا سال آینده انشاء الله تعالی.

زکات فطره بر هر مسلمانی واجب است که از طرف خود، عیال و نان خورانِ خود، کنار گذاشته و به مستحق برساند.مقدار زکات فطره برای هر نفر یک صاع که تقریباً سه کیلو گندم، یا جو، یا خرما، یا کشمش، یا برنج و مانند آن است می باشد و اگر پول یکی از اینها را نیز بدهد کافی است. مثلاً: می تواند قیمت سه کیلو گندم را اختیار کند که در تهران سه هزار و پانصد «3500» تومان و در شهرستان ها غیر از تهران سه هزار «3000» تومان است. 

اگر قوت غالب او برنج بوده است، می تواند سه کیلو برنج یا قیمت سه کیلو برنج را حساب کند و از طرف خودش و افرادی که نان خورش باشند، به مستحق بدهد. البته خوب است چنین کند، ولی واجب نیست، بلکه همین طور که گفته شد واجب است جهت هر نفر سه کیلو طعام بدهد، گرچه گندم یا پول آن باشد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا