مرجعیت شیعه

بیانات آیت الله العظمی شیرازی در اجتماع عظیم عزاداران، به مناسبت شهادت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله

به مناسبت فرارسیدن سال روز شهادت پیامبر اکرم حضرت «محمد مصطفی صلی الله علیه وآله» و سبط گران قدر ایشان، حضرت «امام حسن مجتبی علیه السلام»،  مرجع عالی قدر «آیت الله العظمی شیرازی» مدظله، در جمع هیئت های عزاداری از شهرهای مختلف ایران و طلاب گرامی، به سخنرانی پرداختند.

 

به مناسبت فرارسیدن سال روز شهادت پیامبر اکرم حضرت «محمد مصطفی صلی الله علیه وآله» و سبط گران قدر ایشان، حضرت «امام حسن مجتبی علیه السلام»،  مرجع عالی قدر «آیت الله العظمی شیرازی» مدظله، در جمع هیئت های عزاداری از شهرهای مختلف ایران و طلاب گرامی، به سخنرانی پرداختند.

معظم له در آغاز، از همه شرکت کنندگان در مراسم اربعین حسینی، به ویژه از ارائه دهندگان خدمات به عزاداران و زائران حسینی، تشکر و قدردانی کردند.

مرجع عالی قدر سپس به دلایل مختلف مساله ی «قرض» در اسلام پرداختند و افزودند:  قرض گرفتن، همان گونه که برای خانه، زندگی، درمان و ساير نيازهای حيات به جاست، برای اقامه شعائر حسینی نيز شایسته و سزاوار است. 

ایشان ادامه دادند: البته باید بکوشند دین خود را ادا کنند، ولی از منظر اسلام، اگر این پول در راه حرام صرف نشده باشد و نتواند ادا کند، چیزی بر عهدۀ قرض گيرنده نخواهد بود. اگر چه متأسفانه در چند کشور اسلامی نه تنها این قاعده ی مسلّم وجود ندارد، بلکه بدهکاری که توان پرداخت ندارد را زندانی می کنند.

مرجعیت شیعه افزودند:  کسانی که در اجرای شعائر حسینی کارشکنی کردند، به خصوص کسانی که زوار «امام حسين عليه السلام» را به هر صورت اذيت کردند، بايد به درگاه خدای متعال توبه،  و از محضر «امام حسين عليه السلام» نیز عذر خواهی کنند؛  البته این ها حق الناس است و به فرمايش معصوم، تا شخص نگذرد، خدای متعال از گناه آنان نمی گذرد.

معظم له، در ادامه با اشاره به برخی اتفاقات پس از شهادت رسول خدا، گفتند:  حضرت «زهرا سلام الله عليها» اندکی پس از شهادت پدر بزرگوارشان، سخنرانی کوتاه اما پر فايده ای ایراد کردند که تحولی بزرگ در باور و نگرش مسلمانان آن روزگار به وجود آورد و اگر نبود اين سخنان، چه بسا بسياری از حقايق همچنان مسکوت و خاموش می ماند. 

ایشان افزودند:  پيامبر اکرم «صلی الله عليه وآله» دو گنج گران بها در ميان ما به جای گذاشتند: «کتاب الله وعترتی».  جای بسی شگفتی است که برخی پس از ايشان، مدعی شدند «حسبنا کتاب الله»،  يعنی کتاب خدا ما را بس است.

جای تعجب است که اينان از فرمايش «پيامبر صلی الله عليه وآله» يکی را برگزيدند و ديگری را وانهادند.

معظم له، سپس با اشاره به مشکلات کشورهای اسلامی، گفتند:  متأسفانه پس از انقلاب های شصت هفتاد سال گذشته، در برخی کشورهای اسلامی،  فقر و جنگ، مشکلات و اعدام های غير مشروع، دامن کشورهای اسلامی را فرا گرفته و اين نشان دهنده  عدم وجود فرهنگ غنی آزادی اسلامی در اين کشورهاست.

ایشان افزودند:  در منطق اسلام، حکومت يعنی اداره، و ديگر همه چيز به دست مردم است. رئيس حکومت فقط ناظر است بر اينکه کسی از حدود خود تجاوز نکند و حقوق ديگران را پايمال نکند. چيزی که در حکومت گسترده ی «اميرمؤمنان صلوات الله عليه» به خوبی اتفاق افتاد.

معظم له با شرح مسائل تاریخی، افزودند:  آزادی در ماليات ها را «پيامبر اکرم صلی الله عليه وآله» و «اميرمؤمنان عليه السلام» به خوبی در حکومت خود نشان دادند و در حکومت ايشان حتی کسی که از حقوق شرعيه ای همچون خمس يا زکات سرپيچی می کرد، يا اظهاری خلاف واقع بيان می نمود، هرگز مجبور به پرداخت خمس و زکات و يا جريمه نمی شد.

ایشان ادامه دادند: امروزه آزادی تا اندازه ای در کشورهای اسلامی فراهم آمده، و در اين فرصت ارزشمند بايد به فرمايشات حضرت «زهرا سلام الله عليها» در خطبه فدکيه که تمام مردم جامعه را  خطاب قرار می دهد، جامه ی عمل پوشاند؛  و با تأسيس شبکه های ماهواره ای و روزنامه ها، حقايق اسلام «اهل بيت عليهم السلام» را به جهانيان رسانيد.

معظم له با اشاره به اینکه سه ملاک اسلام یعنی قرآن کریم،  پيامبر اکرم صلی الله عليه وآله و اهل بیت علیهم السلام خط قرمز اسلام اند، و نمی توان از این سه ملاک گذشت، افزودند:  متأسفانه اندکی پس از شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله، خلفای غاصب، کسانی را برای دريافت زکات به سوی قبايل و روستاهای اطراف گسيل کردند. اما عمده ی آن ها پاسخ دادند که «رسول خدا صلی الله عليه وآله»، «اميرمؤمنان علی عليه السلام» را به سوی ما می فرستاد و رفتار شما مغاير اخلاق والای ايشان است. اما افسوس که آن فرستاده ها اعتنایی نکردند و اموال مردم را به زور از آنان گرفتند و در اين ميان مرتکب جناياتی بسيار شدند.

مرجعیت شیعه ادامه دادند:  از آنجا که دنيای امروز، اسلام واقعی را نمی شناسد، مسئوليت ماست که به جهانيان حقايق را برسانيم. 

مرجع عالي قدر در پايان سخنان شان، با اشاره به این موضوع که پیاده روی اربعین، آن طور که باید، در دنیا اجرا نشده است، برپايی مراسم پیاده روی اربعين حسينی در همه ی کشورهای اسلامی را ضرورتی اجتناب ناپذير دانستند.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا