مرجعیت شیعه

حضرت آیت الله العظمی شیرازی: تلاش و تقوای حقیقی در پرتو توسل به اهل بیت علیهم السلام تنها راه رسیدن به توفیق و جاودانگی است

به گزارش شیعه ویوز ، جمعی از طلاب حوزه ی علمیه ی الزهراء سلام الله علیها بغداد به همراه مدیریت آن مدرسه علوم دینی، حجت الاسلام شیخ احمد البدیری و نیز جمعی از طلاب علوم دینی از شهر دیوانیه ی عراق در شهر مقدس قم با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی حاج سید صادق حسینی شیرازی مدظله العالی دیدار کردند و از سوی معظم له مورد استقبال قرار گرفتند.

در این دیدار، مرجع عالیقدر رهنمودهایی خطاب به میهمانان ارائه کردند و فرمودند: حدود 180 سال گذشته، مرحوم شیخ انصاری در کربلای معلی به تحصیل علوم دینی مشغول بودند و از محضر شریف العلماء رضوان الله علیه کسب علم می کردند. ایشان یکی از هزار طلبه ای بودند که در محضر آن عالم بزرگوار دانش می اندوختند. حال این پرسش به ذهن می رسد که چه شد از میان آن یک هزار طلبه، تنها شیخ انصاری به چنان مقام بزرگی از دانش و پرهیزگاری رسیدند، اما از دیگر همشاگردی های ایشان نه نامی ماند و نه اثری علمی؟ 

معظم له آن گاه فرمودند: دو چیز سبب ماندگاری و جاودانگی نام و اثر شیخ انصاری شد: 

1. تلاش شبانه روزی ایشان حتی در ایام تعطیل (برای اندوختن دانش و علوم اهل بیت علیهم السلام)؛ 

2. تقوا و خداترسی حقیقی. خدای متعال می فرماید: «مَا عِندَکُمْ یَنفَدُ وَمَا عِندَ اللّهِ بَاقٍ؛ آنچه پیش شماست تمام می شود و آنچه پیش خداست پایدار است»(نحل/96). 

راه رسیدن به تقوا و خدا پروایی آسان است و چنان که ائمه ی اطهار حضرات امیرالمؤمنین، امام صادق، امام کاظم و امام رضا علیهم السلام فرموده اند، محاسبه ی نفس است، بدین معنا که انسان هر روز چند دقیقه ای نفس خود را مورد بازخواست قرار دهد. 

مرجع عالیقدر تأکید کردند: این دو ویژگی، بزرگانی چون شیخ انصاری، علامه سید بحرالعلوم، صاحب جواهر، وحید بهبهانی، شریف العلماء، شیخ طوسی، علامه حلی و محقق حلی ـ رضوان الله تعالی علیهم ـ به وجود آورد. آنان نیز در روزگاران تحصیل علوم دینی جوانانی بودند همانند شما، ولی با جدیت درس خواندند به دو ویژگی یادشده پایبند بودند، لذا جاودانگی یافتند. 

بنابراین، هرکس دو ویژگی مذکور را داشته باشد، همانند شیخ انصاری می شود و حتی ممکن است از ایشان نیز برتر شود. روشن باشد که ایشان نسبت به برخی از استادان خود برتری داشتند. 

بی تردید آن علما از سلف صالح، خصوصاً شیخ انصاری سختی های فراوانی کشیده، رنج فراوان مشکلات مالی را بر خود هموار کردند، اما با تلاش در راه تحصیل علوم اهل بیت علیهم السلام و پایبندی به تقوا خدایشان موفق گرداند. 

حضرت آیت الله العظمی شیرازی مدظله العالی در خاتمه فرمودند: تنها راه رسیدن به توفیق و جاودانگی همین است، پس آن چیزی را برگزینید که برایتان سودبخش باشد. 

همچنین میهمانان پس از دیدار با مرجع عالیقدر، با حجت الاسلام والمسلمین حاج سید حسین شیرازی دیدار کردند و به سخنان ایشان گوش فرا دادند.

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا