مرجعیت شیعه

بیانیه سازمان جهانی دیدبان حقوق شیعیان در خصوص صیانت از حق تحصیل کودکان شیعه خطاب به سی و پنجمین مجلس شورای حقوق بشر در ژنو

در پی نابسامانی های برخی از کشورهای منطقه و ادامه جنگ های داخلی و خارجی در این کشورها و محروم ماندن فرزندان و کودکان شیعه از حق تحصیل و رشد در فضایی امن و دور از خشونت، سازمان جهانی دیدبان حقوق شیعیان (وابسته به بنیاد جهانی حضرت آیت الله العظمی شیرازی)، در این زمینه ابراز نگرانی کرد.

 

در پی نابسامانی های برخی از کشورهای منطقه و ادامه جنگ های داخلی و خارجی در این کشورها و محروم ماندن فرزندان و کودکان شیعه از حق تحصیل و رشد در فضایی امن و دور از خشونت، سازمان جهانی دیدبان حقوق شیعیان (وابسته به بنیاد جهانی حضرت آیت الله العظمی شیرازی)، در این زمینه ابراز نگرانی کرد.

به همین منظور، این سازمان جهانی بیانیه ای خطاب به سی و پنجمین مجلس شورای حقوق بشر در ژنو صادر کرد که به شرح زیر است:

با اعطای احترام و درود خدمت همکاران گرانقدر

صیانت از حق تحصیل و رشد کودکانی که آینده سازان و مصلحان جهان پیش رو هستند یکی از اولویت های سازمان دیدبان حقوق شیعیان است. زیر پا گذاشتن حق تحصیل کودکان نه تنها عواقب اقتصادی در بر خواهد داشت بلکه بصورت پیوسته تأثیرات منفی در توسعه جهانی برجای خواهد گذاشت. 

در حال حاضر میلیون ها کودک در سراسر جهان و به دلیل ناآرامی و جنگ از حق تحصیل محروم هستند. نزاع های مسلحانه، جنگ ها، ناآرامی و یورش ها نه تنها به زندگی کودکان و جوانان صدمه می زند بلکه آینده آنها را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. کودکانی که در مناطق جنگی و یا در محل های نا امن زندگی می کنند بصورت دائم با صدمات فیزیکی، خشونت، خطر، سوء استفاده و ترس مواجه هستند و از این رو بسیاری از کودکان مجبور به فرار از سرزمین های خود و بسیاری دیگر شاهد از دست دادن نزدیکان خود هستند. 

کودکان، که آینده بشری و توسعه جهانی را به دوش می کشند، با مشکلاتی از قبیل فقر، آوارگی، مشکلات روحی و از همه مهمتر فقدان فرصت تحصیل دست و پنجه نرم می کنند. کودکان سوری و یمنی نمی توانند در مدارس حضور یابند زیرا مدارس آنها مورد حمله بمب ها قرار گرفته است و یا خانواده های آنها از ترس حمله و یا دزدیده شدن کودکان خود مانع حضور آنها در مدارس می شوند. کودکان شیعه در بحرین، عربستان سعودی و پاکستان در ترس و وحشت از دولت خود و تروریست ها در حالی زندگی می کنند که دسترسی آنها به مدارس و آموزش قطع شده است. 

در قسمت های دیگر جهان، همچون مالزی، اندونزی، افغانستان و اکثر کشورهای خلیج، کودکان شیعه اجازه ندارند تا در مورد باورها و فرهنگ خود آموزش ببینند. این کودکان حتی جرئت اظهار تشیع را ندارند زیرا این کار باعث اعمال فشار و محدودیت از سوی مسئولان مدرسه و مدیران بر آنها می شود. 

جوانانی که می بایست به وسیله آموزش، تحصیل و استفاده از خلاقیت و تخیلات خود، جهانی بهتر را بسازند امروزه در شرایطی زندگی می کنند که به سختی زندگی روزمره خود را به دور از خطرات جانی سپری می کنند. 

سازمان جهانی دیدبان حقوق شیعیان از تمامی رهبران جهان درخواست می کند تا با مجرم شناختن گروه هایی که به مدارس حمله می کنند برای صیانت از حق تحصیل کودکان به پا خیزند. این سازمان همچنین درخواست می کند تا رهبران جهان با همکاری با مراکز آموزشی روند تحصیل در کشورهای جنگ زده را به حالت عادی بازگرداند. همچنین این سازمان حقوق بشری به جامعه بین المللی پیشنهاد می کند تا با افزایش بودجه آموزش و تحصیل و تربیت معلمان، چاپ کتاب های درسی، و ایجاد کتابخانه های متحرک به کمک کودکان شیعه بشتابند.

 سازمان shia rights watch ـ واشنگتن

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا