سوریه

العربی الجدید: کاهش قدرت خرید سوری‌ها به پایین‌ترین سطح طی ۵۰ سال گذشته؛ درآمد ماهانه تنها برای یک وعده افطاری کافی است

اقتصاددانان سوریه می‌گویند بازارهای این کشور به دلیل گرانی‌های کمرشکن و کاهش درآمد سوری‌ها در نتیجه ی سقوط لیره، وارد مرحله ی رکود شدید شده است.

به گزارش العربی الجدید، علیرغم کاهش قابل توجه خرید و فروش‌ها، بازارهای سوریه شاهد افزایش سریع قیمت‌ها هستند به طوری که طی یک ماه، بیش از ۴۰ درصد افزایش قیمت‌ها برای شکر، برنج، گوشت و سبزیجات و بیش از ۲۰۰ درصد برای برخی کالاها و محصولات مانند سیر و سیب زمینی رقم خورده است در حالی که افزایش سالانه ی قیمت اکثر کالاها و محصولات در بازارهای سوریه به بیش از ۱۵۰ درصد رسیده است.

بر اساس داده‌هایی که روز چهارشنبه 16 اسفند، مرکز قاسیون از دمشق منتشر کرد، مقایسه قیمت‌ها در ماه رمضان سال گذشته با قیمت امروز، از افزایش چشمگیر قیمت کالاها حکایت دارد.

داده‌های قاسیون حاکی از آن است که حداقل دستمزد رسمی در سوریه که بالغ بر ۲۷۸ هزار و ۹۱۰ لیره سوری است، تنها ۶.۱ درصد از هزینه ی افطار یک خانواده ۵ نفره در ماه رمضان را پوشش می‌دهد.

در نتیجه گرانی و تورم افسارگسیخته، برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد پیشتر هشدار داده که نرخ گرسنگی در سوریه با فروپاشی مزمن اقتصادی و مالی به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است.

این نهاد جهانی در بیانیه ی خود گفته است حدود۱۲ میلیون نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی خود را از کجا تامین خواهند کرد در حالی که 3 میلیون نفر در معرض خطر گرسنگی هستند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا