اخبارجهانعربستان سعودی

احکام پرونده سقوط جرثقیل در مکه مکرمه صادر شد

7 سال پس از آنکه در حج تمتع سال ۱۳۹۴ مصادف با سپتامبر ۲۰۱۵ جرثقیل اطراف خانه خدا در مکه مکرمه سقوط کرد و این اتفاق موجب فوت ۱۰۷ نفر و جراحت ۲۳۸ زائر خانه خدا شد دادگاه رسیدگی به مقصران آن احکام خود را صادر کرد.

دادگاه سعودی شرکت بن لادن را به دلیل سهل‌انگاری و نقض قوانین ایمنی به پرداخت ۲۰ میلیون ریال سعودی (۵.۳ میلیون دلار) جریمه نقدی محکوم کرده، اما شرکت ساختمانی مذکور را به پرداخت دیه به قربانیان محکوم نکرده است.

بر اساس این حکم، ۳ متهم این پرونده پس از احراز قصور وعدم رعایت نکات ایمنی، به ۶ ماه حبس تعزیری وپرداخت ۳۰ هزار ریال سعودی جزای نقدی و ۴ نفر دیگر به ۳ ماه حبس تعزیری و پرداخت ۱۵ هزار ریال جزای نقدی محکوم شدند که جریمه صادره از محکومان اخذ و به دولت سعودی واریز می شود و مبلغی به خانواده قربانیان پرداخت نمی شود.

البته دیوان پادشاهی سعودی در بیانیه‌ای اعلام کرد که با دستور ملک سلمان بن عبدالعزیز، به خانواده‌های قربانیان حادثه‌ سقوط جرثقیل در مسجدالحرام و نیز کسانی که در این حادثه آسیب جبران‌ناپذیر دیده‌اند، مبلغ یک میلیون ریال سعودی معادل ۲۶۶ هزار دلار، غرامت پرداخت می‌شود. پادشاه عربستان سعودی هم‌چنین دستور داده که به سایر آسیب‌دیدگان مبلغ ۵۰۰ هزار ریال سعودی پرداخت شود.

14 تن از قربانیان حادثه مذکور ایرانی بودند که به دلیل تحریم های بانکی و قطع روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان سعودی علیرغم تحویل چک ها از سوی مقامات سعودی به مقامات ایرانی عملا فرایند بانکی وصول چک ها از سال 1398 تاکنون طی نشده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا