اخبارایرانجهان

عفو بین الملل خواستار توقف احکام اعدام عرشیا تکدستان ، مهدی محمدی فرد و جواد روحی شد

عفو بین الملل در بیانیه ای که روز ۶ بهمن ۱۴۰۱ منتشر کرد، خواهان اقدامی فوری برای توقف اجرای احکام عدام  عرشیا تکدستان، مهدی محمدی‌فرد و جواد روحی، سه تن از شرکت‌کنندگان در اعتراضات اخیر ایران  شد.

عفو بین الملل در آخرین بیانیه خود درباره وضعیت افراد در صف اعدام در ایران، خواهان اقدامی فوری برای جلوگیری از اعدام عرشیا تکدستان، مهدی محمدی‌فرد و جواد روحی، سه تن از شرکت‌کنندگان در اعتراضات اخیر این کشور شد.

عرشیا تکدستان ۱۸ساله و مهدی محمدی فرد ۱۹ ساله به اتهام “محاربه” و “افساد فی‌الارض” به دوبار اعدام محکوم و جواد روحی ۳۱ ساله علاوه بر این دو اتهام به دلیل اتهام «ارتداد» نیز به سه بار اعدام محکوم شده اند.

سازمان عفو بین الملل در بیانیه خود می‌نویسد که اعتراف جواد روحی  “زیر شکنجه” بوده است.

در نتیجه این شکنجه‌ها، جواد روحی دچار پارگی کتف، عدم کنترل ادرار، عوارض گوارشی و اختلالات حرکتی و گفتاری و عرشیا تکدستان دچار شکستگی انگشت پا و مشکلات حافظه شده است.

به گفته سازمان عفوبین الملل “این سه جوان از حق دسترسی به وکیل در دوران تحقیقات و حق انتخاب وکیل مستقل و مورد نظر خود در مرحله محاکمه محروم شدند. محاکمه هر یک از آن‌ها محدود به یک جلسه کمتر از یک ساعته بوده. درخواست تجدیدنظر آن‌ها اکنون در دیوان عالی کشور ایران تحت بررسی است.”

هر سه این معترضان جوان در ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ در شهر نوشهر و در ارتباط با اعتراضات سراسری دستگیر و در آذر ماه ۱۴۰۱ به دلیل اتهامات مذکور به دو و سه بار اعدام محکوم شده اند.

از سوی دیگر” سازمان حقوق بشر ایران ” مستقر در اسلو پایتخت نروژ است روز جمعه هفتم بهمن 1401 خبر داد که از آغاز سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۵۵ نفر در ایران اعدام شده‌اند.

این سازمان مردم نهاد ناظر حقوق بشر در زمینه ایران همچنین افزود در تحقیقات خود توانسته است اجرای ۵۵ حکم اعدام طی ۲۶ روز گذشته را تایید کند.

آمار و اطلاعات دقیقی از اعدام‌ها در ایران در سال ۲۰۲۲ هنوز از سوی نهادهای بین المللی و سازمان های مردم نهاد ناظر بر حقوق بشر منتشر نشده است اما سازمان حقوق بشر ایران اواسط آذرماه 1401 اعلام کرده بود که تا آن تاریخ بیش از ۵۰۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند که بالاترین رقم اعدام ظرف یک سال، از پنج سال پیش تاکنون بوده است.

طبق آمارهای این سازمان تعداد اعدام‌ها در سال ۲۰۲۱ دست‌کم ۳۳۳ نفر بوده و در مقایسه با ۲۶۷ مورد اعدام در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۵ درصد افزایش یافته بود.

همچنین بر اساس تازه‌ترین گزارش این نهاد حقوق بشری، در جریان اعتراضات سراسری اخیر در ایران حداقل ۴۸۸ نفر از جمله ۶۸ کودک و نوجوان زیر ۱۸ سال توسط نیروهای امنیتی در اعتراضات خیابانی با گلوله مستقیم کشته شده‌اند

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا