اخبارافغانستانجهان

تداوم فشار طالبان علیه شیعیان هزاره در افغانستان

نزدیک به دو سال از کودتای ط۱لبان علیه دولت قانونی در افغانستان و دستیابی این گروه به قدرت می گذرد.

ط۱لبان در طول این مدت ثابت کرده که نه تنها با ط۱لبان ۲۰ سال پیش تفاوت ندارد بلکه در برخی مواقع حتی بدتر و افراطی تر از قدیم عمل کرده که برای نمونه می توان به رفتار و عملکرد آنها در برابر شیعیان هزاره اشاره کرد.

گروه ط۱لبان از زمان تسلط بر افغانستان، فشارهای سیاسی و نظامی علیه شیعیان هزاره را همواره افزایش داده است.

فشارهای ط۱لبان علیه شیعیان هزاره در افغانستان از «اخراج دسته‌جمعی» کارمندان هزاره از ادارات دولتی آغاز شد و با «لشکرکشی» به شهرستان بلخاب در استان سرپل و «تیرباران» اعضای دو خانواده، از جمله کودکان، در دایکندی ادامه یافت.

علاوه بر این، ساکنان مناطق مرکزی افغانستان که عمدتا شیعیان هزاره هستند، بارها از «بی‌توجهی» به مشکلات شان و «بی‌عدالتی» در روند توزیع کمک‌های بشردوستانه شکایت کرده‌اند.

آنها مقام های ط۱لبان را به «تبعیض سیستماتیک» و «برخورد با تنفر» نسبت به شیعیان هزاره متهم کرده و می‌گویند که آنها در تلاش هستند که هزاره‌ها را بیشتر «سرکوب» و «آزار و اذیت» کنند.

بر اساس گزارش منابع محلی، به نظر می‌رسد که موج جدیدی از «فشار سیاسی» گروه ط۱لبان علیه شیعیان هزاره در مناطق مختلف افغانستان آغاز شده است و مشخص نیست که تا چه مدتی ادامه خواهد یافت و چه مناطقی را در بر خواهد گرفت.

در همین حال منابع محلی در شهر کابل، پایتخت افغانستان، گزارش داده‌اند که جنگجویان ط۱لبان، تصویر نقاشی شده عبدالعلی مزاری، رهبر فقید شیعی هزاره را تخریب کرده‌اند.

آنها همچنین تصاویر شهدای حملات انتحاری بر مراکز آموزشی و مساجد شیعیان در غرب کابل را از جاده‌های این منطقه پایین کشیدند و به مردم اجازه نصب تصاویر را ندادند.

از سوی دیگر منابع محلی در استان دایکندی در مرکز افغانستان می‌گویند که جنگجویان ط۱لبان ده‌ها نوجوان را به «بهانه» نگذاشتن ریش، بازداشت کرده‌اند.

بر اساس گزارش منابع محلی، مأموران امر به معروف و نهی از منکر ط۱لبان با نظامیان این گروه بر چندین بازار در شهرستان کیتی استان دایکندی «یورش» بردند و دست کم از یک بازار ۲۰ نوجوان و از یک بازار دیگر ۱۸ نوجوان را بازداشت کرده‌اند.

به گفته منابع محلی، بسیاری از این نوجوانان هنوز به سن و سالی نرسیده‌اند که ریش بلند کنند و مأموران ط۱لبان آنها را فقط برای «آزار و اذیت» و «جریمه کردن» بازداشت کرده‌اند.

منابع گزارش داده‌اند که شماری از این نوجوانان پس از گذارندن یک شب در بازداشتگاه ط۱لبان، با پرداخت دو هزار افغانی جریمه نقدی و امضای «تعهد نامه» آزاد شده‌اند و شمار دیگر هنوز در بازداشت بسر می‌برند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا