افغانستان
برجسته ها

طالبان 28 استاد هزاره از جمله هفت زن را از ترکیب اعضای علمی تربیت معلم بامیان حذف کرد

گروه طالبان در ادامه ی وضع محدودیت ها، به تازگی 28 استاد هزاره از جمله هفت زن را، از ترکیب اعضای علمی تربیت معلم در استان مرکزی بامیان افغانستان حذف کرده است.

برخی رسانه‌های افغانستان گزارش داده اند که اکثر این استادان پیشینه ۱۷ سال تدریس داشتند که بدون توضیحی کنار گذاشته شده‌ اند. برخی منابع گفته اند که شماری از این استادان مدرک تحصیلی فوق لیسانس دارند، اما به ‌دلیل «برخورد تبعیض‌آمیز» مسئولان محلی طالبان از وظیفه برکنار شده ‌اند.

این در حالی است که پیشتر هم بیش از ٥٠ معلم زن در تربیت معلم سیدجمال‌الدین افغان در کابل گفتند که از تشکیلات وزارت معارف حذف شده ‌اند.
این آموزگاران با ارسال نامه‌ای به دفتر حقوق بشر سازمان ملل، نهادهای مدافع حقوق بشر و نمایندگان ویژه امریکا در امور افغانستان، خواستار اقدام در این مورد و اعاده حیثیت شده‌ اند.

زنان آموزگار می‌گویند نان ‌آوران خانواده هستند و این اقدام طالبان به آنان صدمه بزرگ روحی و روانی وارد کرده است. آموزگاران معترض همچنین در این نامه به محدودیت‌های وضع شده از سوی طالبان بر زنان در بیش از دو و نیم سال گذشته اشاره کرده و نوشتند که این گروه در صدد حذف زنان از جامعه بوده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا