افغانستان

ادامه محدودیت‌های رسانه‌ای طالبان؛ تماس تلفنی زنان فساد اخلاقی و عکس گرفتن «گناه کبیره» است

گروه طالبان به دنبال محدودیت‌های گسترده علیه رسانه‌ها در افغانستان، این بار در استان خوست در جنوب این کشور، هرگونه تماس تلفنی دختران و زنان با رادیوها و تلویزیون‌ها را ممنوع اعلام کرده ‌است.

گروه طالبان طی نامه ای به مسوولان رسانه‌ها در این استان هشدار داده، در صورتی که رسانه‌ها زمینه تماس تلفنی دختران با رسانه‌ها را فراهم کنند، احضار و مورد بازجویی قرار می گیرند. طالبان در این استان نشر درس‌های مدارس و برنامه‌های اجتماعی را که دختران در آن شرکت می کنند را موجب فساد اخلاقی دانسته است.

همزمان؛ یک مقام ارشد دعوت و ارشاد طالبان، عکس گرفتن و تصویربرداری را «گناه کبیره» خوانده‌ و گفته که رسانه‌ها باید از تصویربرداری خودداری کنند. او گفته که بسیاری از خبرنگاران «ذهن‌شان به سوی فساد» است.

هفته گذشته هم، استاندار طالبان در قندهار، به تمام نهادهای دولتی در این استان دستور داده که از عکس گرفتن و مصاحبه‌های تصویری با رسانه‌ها خودداری کنند. پیش از این هم طالبان رسانه‌ها را از استفاده ی تصاویر انسان‌ها و حیوانات در تبلیغات‌شان منع کرده‌ اند.

این اقدام طالبان واکنش‌های خبرنگاران و نهادهای حامی رسانه‌ها را نیز برانگیخته است. به گفته ی آنان، طالبان در پی اعمال ممنوعیت‌های گسترده‌ شان که دسترسی به اطلاعات و گردش آزاد اطلاعات را محدود کرده بودند، با اقدامات اخیرشان بساط کلی رسانه‌های تصویری و صوتی را خواهند بست.

با این حال، شماری از شهروندان افغانستان هم می‌گویند که طالبان فقر، بیکاری، مهاجرت و محرومیت زنان از آموزش، تحصیل، کار و حذف آنان از تمام حوزه‌های زندگی جمعی را نمی‌بینند، کرسی‌های دولتی را غصب کرده ‌اند و مشکل افغانستان را در عکس گرفتن خلاصه کرده ‌اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا