افغانستانعلم و فناوری

سازمان ملل خواستار دسترسی به آموزش در افغانستان در روز جهانی زنان و دختران در علم شد

یازدهم فوریه از سوی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی زنان و دختران در علم، نام گذاری شده و هدف آن تقویت مشارکت دختران و زنان در آموزش در زمینه‌های فناوری، مهندسی و ریاضیات گفته شده است.

سازمان ملل متحد گفته، در صورت دسترسی بیشتر زنان به علم، در تحقیقات ایجاد تنوع می شود و در نتیجه، دیدگاه‌های جدید و خلاقیت پدید خواهد آمد.

بر پایه ی اطلاعات ارائه شده از سوی این سازمان، زنان و دختران نقش مهمی در بخش علم و فناوری دارند و مشارکت آنان باید تقویت شود.

در همین حال؛ دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد بر اهمیت دسترسی کامل زنان و دختران به آموزش، به ویژه در افغانستان که طا.لبان محدودیت های آموزشی علیه دختران را اعمال کرده اند، تاکید کرده است.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد تاکید کرده که دسترسی برابر به آموزش، فناوری و نوآوری برای توسعه و پیشرفت اقتصادی افغانستان حیاتی است.

این اداره ی وابسته به سازمان ملل خواستار رسیدگی به محدودیت های آموزشی دختران از سوی گروه طا.لبان شد. بر اساس یک نظرسنجی سازمان ملل، 77 درصد از پاسخ دهندگان اثرات منفی این محدودیت ها را بر خانواده ها گزارش کردند.

از سوی دیگر، ممنوعیت بر آموزش و تحصیل زنان و دختران در افغانستان از سوی گروه طا.لبان سبب این نگرانی شده که این کشور در آینده نزدیک در بخش‌های متعدد علمی تخصصی با کمبود نیروی بشری زن مواجه خواهد شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا