افغانستان

بیماری حاد تنفسی در افغانستان؛ در ماه ژانویه نزدیک به ۴۰۰ تن جان باخته اند

سازمان جهانی بهداشت با نشر گزارشی از افزایش بیماری‌ عفونت حاد تنفسی در دو هفته آخر ماه ژانویه در افغانستان خبر داده است. به گفته این سازمان، در این دو هفته نزدیک به ۸۴ هزار مورد حاد تنفسی در افغانستان ثبت شده است.

در گزارش ۱۱صفحه‌ای دبلیو اچ او آمده است که از اول ژانویه تا ۲۷ این ماه ۱۶۰ هزار و ۷۵۶ مورد بیماری عفونت حاد تنفسی در افغانستان ثبت شده که از این میان ۳۸۳ تن در اثر این بیماری در ۳۴ استان افغانستان جان داده اند.

سازمان جهانی بهداشت گفته که حد میانگین آمار ثبت شده فعلی این بیماری نسبت به زمان مشابه در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ بیشتر است. به گفته این سازمان، 62 درصد این مبتلایان کودکان زیر پنج سال اند و در مجموع حدود 49 درصد مبتلایان زنان و دختران اند.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، شمار موردهای حاد تنفسی در سال ۲۰۲۳ در افغانستان به بیش از یک میلیون و ۳۸۴ مورد می‌رسد که 61 درصد آنان را کودکان زیر پنج سال تشکیل می‌دهند.

به گفته این سازمان، در این سال دو هزار و ۷۹۸ تن در سراسر افغانستان در نتیجه ی ابتلا به بیمارهای‌ حاد تنفسی جان باخته اند. سازمان جهانی بهداشت همچنان چند روز پیش گفته بود، در حال حاضر ۹.۵ میلیون شهروند افغانستان در مناطقی زند‌گی می‌کنند که به خدمات بهداشتی دسترسی ندارند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا