آسیاافغانستان
برجسته ها

رده‌بندی کشورها در شاخص جهانی فساد در دولت‌ها

در تازه‌ترین رده‌بندی کشورها در شاخص جهانی فساد در دولت‌ها که از سوی سازمان شفافیت بین‌الملل منتشر شده، افغانستان تحت کنترل طا،لبان با افت ۱۲ پله نسبت به سال ۲۰۲۲، در جایگاه ۱۶۲ قرار گرفته است.

سازمان شفافیت بین‌الملل اعلام کرده است که در سال ۲۰۲۳ افغانستان در شاخص جهانی مبارزه با فساد اداری ۱۲ پله سقوط کرده است.

بر اساس گزارش این سازمان که روز سه شنبه منتشر شد، در سال ۲۰۲۳ افغانستان در شاخص جهانی مبارزه با فساد از ۱۰۰ نمره ۲۰ نمره کسب کرده است. در سال قبلی، این کشور ، نمره ی ۲۴ کسب کرده بود.

افغانستان در تازه ترین شاخص جهانی مبارزه با فساد در بین ۱۸۰ کشور در رتبه ی ۱۶۲ قرار دارد، در حالی که در شاخص قبلی، افغانستان در جایگاه ۱۵۰ قرار داشت.

در رتبه بندی جدید مبارزه با فساد، افغانستان بالاتر از کشورهایی همچون لیبی، ترکمنستان، کره شمالی، یمن و سوریه قرار دارد.

دانمارک با ۹۰ نمره در صدر این فهرست می‌باشد، و فنلاند، نیوزیلند و نروژ به ترتیب مقام های دوم، سوم و چهارم را در اختیار دارند.

فرانسوا ولیریان، رئیس سازمان شفافیت بین الملل گفته است: «فساد تا زمانی که سیستم های قضایی نتوانند متخلفان را مجازات کنند و دولت ها را تحت کنترل خود نگه دارند، به رشد خود ادامه خواهد داد.

وی در ادامه افزوده : وقتی عدالت به کالای خریداری، تبدیل می‌شود یا در آن مداخله سیاسی صورت می‌گیرد، این مردم هستند که آسیب می بینند.

فرانسوا ولیریان هم چنین تاکید کرده که رهبران باید به طور کامل استقلال نهادهایی را که از قانون حمایت و با فساد مبارزه می کنند، تضمین نمایند. چرا که زمان پایان دادن به معافیت از مجازات برای فساد فرا رسیده است.

این در حالی است که دولت طا،لبان بارها ادعا کرده که فساد اداری در افغانستان پس از به قدرت رسیدن آن به صفر نزدیک شده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی ارشد طا،لبان در واکنش به این گزارش در پستی در ایکس نوشته است: «افغانستان کشوری عاری از فساد است، در محاسبه شفافیت جهانی هم افغانستان در درجه ۱۶۲ قرار دارد که موقعیت خوبی است.»

گفتنی است که در این رده‌بندی ، امتیاز هر کشور از طریق نظرسنجی مصاحبه و گردآوری نظرات بازرگانان و صاحبان صنایع و ارزیابی کارشناسان تهیه می‌شود. به گفته این سازمان، نظرات ارائه شده باید کمیت‌پذیر بوده و براساس روش‌شناسی «قابل اطمینان و معتبر» محاسبه شده باشد.

شفافیت بین‌الملل یک سازمان غیردولتی و غیرانتفاعی مستقر در آلمان است که از سال ١٩٩٣ فعالیت خود در سنجش میزان فاسد در کشورهای مختلف را آغاز کرد و دو سال پس از آن، به محاسبه شاخص فساد و رتبه‌بندی کشورها پرداخت که سالانه آن را منتشر می‌کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا