جهان اسلام

کشف تونل‌های مخفیانه داعش برای ورود به یک کاخ زیرزمینی 2600 ساله

نیروهای عراقی از کشف تونل‌های زیرزمینی عناصر داعش برای غارت آثار باستانی خبر دادند.

 

نیروهای عراقی از کشف تونل‌های زیرزمینی عناصر داعش برای غارت آثار باستانی خبر دادند.

نیروهای عراقی موفق شدند چندین تونل زیرزمینی مخفی را در زیر مسجد قدیمی «یونس» در موصل عراق کشف کنند که بدست سنی های تندروی داعش برای غارت آثار باستانی حفر شده است.

مسجد یونس در ژوئیه 2014 بدست عناصر ویران شد؛ اما کارشناسان پس از بازپس گیری آن از سنی های تندرو در ماه ژانویه، چندین تونل زیرزمینی زیر آن کشف کردند که به کاخ آشوری ها متعلق به قرن هفتم پیش از میلاد مسیح منتهی می شد.

«مصعب محمد جاسم» کارشناس آثار باستانی در این خصوص گفت: حفر این شبکه های زیرزمینی نشان می دهد عناصر داعش قصد داشته اند آثار باستانی را برای خود حفظ کنند. آنها از ابزارهای ساده ای برای حفر تونل استفاده کرده اند که آثار باستانی را سالم نگه داشته و بتوانند آنها را به غارت ببرند.

با وجود اینکه اشغال 30 ماهه مسجد «یونس» بدست عناصر داعش آسیب زیادی به این مکان مقدس زده، فرصت‌های تحقیق و تفحص را برای باستان شناسان بیشتر کرد.

در سال 2004 در زمان حمله آمریکا به عراق، فقط راه ورودی به این کاخ آشوری 2600 ساله حفاری شده بود. اما از آنجایی که حفاری های بیشتر به ساختمان مسجد آسیب می رساند، عملیات متوقف شد.

این کارشناس آثار باستانی گفت: این کاخ زیرزمینی مجسمه ها و آثار باستانی بسیار ارزشمندی در اندازه ها و اشکال را در خود جای داده است.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا