آسیااخبارجهانجهان اسلامعراقمرجعیت شیعه
برجسته ها

۱۹ذی حجه روز جهانی مظلومیت کربلا

چند سالی است که نوزدهم ذی حجه به عنوان یک رویداد تاریخی مربوط به سرزمین مقدس کربلا در تقویم شیعیان ثبت شده است.

فاجعه ای که در این روز توسط وهابی ها در کربلا رقم خورد ، آن چنان گسترده بوده که کمتر منبع تاریخی می توان یافت که از آن یاد نکرده باشد.

گویا این یورش به این شهر مقدس ، بزرگ ترین فاجعه تاریخ کربلا پس از عاشورا بوده تا آن جا که برخی از مورخان، آن را عاشورای دوم نامیده اند.

بر همین اساس، ۱۹ ذی حجه، توسط مرجع عالیقدر ، آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، روز جهانی مظلوميت کربلا نامگذاری شده است.

👈 جزئیات بیشتر در گزارش علی اکبری:

مظلومیت همواره با نام کربلا گره خورده و به بلندای بیش از هزار سال شامل حال این سرزمین شده است.

از شهادت امام حسین علیه السلام و یارانش در سال ۶۱ هجری تا اعمال محدودیت ها برای زیارت عاشقان آن حضرت در دوران حکومت بنی امیه ، تا یورش های بی امان متوکل عباسی به مرقد آن حضرت و ظلم های بسیاری دیگر از زمامدارانی که نام و یاد حسین و تاثیر عاشورای او ، لرزه بر اندام ستمگران می انداخت.

اما گویا آن چه سال ۱۲۱۶ هجری قمری توسط وهابیون اتفاق افتاد آن چنان عظیم بوده که از آن تحت عنوان عاشورای دوم نام برده اند.

در روز نوزدهم ذی حجه سال ۱۲۱۶ هجری قمری ، گروهی از وهابی ها به فرماندهی عبدالعزیز بن سعود از سرزمین حجاز وارد عراق شده و به شهر مقدس کربلا حمله ور شدند.

این گروه از وهابی ها از مسیر محله خیمه گاه وارد شهر مقدس کربلا گردیده و بیرحمانه اقدام به کشتن مردان ، زنان و کودکان ، هم چنین غارت اموال مردم این شهر و نیز به تاراج بردن اشیاء قیمتی حرم حضرت سیدالشهداء علیه السلام نمودند.

در این روز تعداد زیادی از ساکنان شهر کربلا بر اساس رسم دیرینه و همیشگی خود ، در روز غدیر به زیارت حرم امیرالمومنین علیه السلام در نجف اشرف رفته و در کربلا حضور نداشتند، به همین جهت کربلا خالی از حضور مردان برای مقاومت در برابر لشگریانی بود که به این شهر تاخته بودند.

طبق نقل برخی از منابع تاریخی در خلال این حمله هفت هزار تن از افراد فاضل و دانشمند و بزرگان شهر و سادات و مردم کوچه و بازار به شهادت رسیدند.

ضمن آن که در این واقعه، خسارات قابل توجهی نیز به حرم امام حسین علیه السلام وارد شد.

عظمت و بزرگی این واقعه آن چنان گسترده بوده که تقریبا تمامی منابع تاریخی ، شرح آن را نگاشته و به جزئیات آن اشاره نموده اند.

علامه سید محسن امین در کتاب «اعیان الشیعه» این گونه می نویسد :
«وهابیان به زور وارد کربلا شدند، مردم آنجا را به خاک و خون کشیدند و جز عده کمی که فرار کردند یا مخفی شدند، دیگران را کشته و مجروح کردند. قبر مطهر امام حسین علیه السلام را ویران کرده، شبکه های ضریح مطهر را کندند و اموال آنجا را سرقت کردند و هرچه از اموال بود با خود بردند. آنان با این کار اعمال متوکل عباسی نسبت به قبر مقدس امام حسین علیه السلام را زنده کردند».

عثمان بن بشر از تاریخ نویسان وهابی در شرح این یورش چنین نگاشته است:

«… گنبد روی قبر (یعنی قبر حسین بن علی) را ویران ساختند و صندوق روی قبر را که زمرد و یاقوت و جواهرات دیگر در آن نشانده بودند، برگرفتند و آنچه در شهر از مال و سلاح و لباس و فرش و طلا و نقره و قرآن های نفیس و جز آنها یافتند، غارت کردند و نزدیک ظهر از شهر بیرون رفتند در حالی که قریب به ۲۰۰۰ تن از اهالی کربلا را کشته بودند».

مرجع عالیقدر آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به همین مناسبت ، این روز را ، روز جهانی مظلومیت کربلا نامگذاری کرده اند و در تاریخ ثبت شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا