جهان اسلام

گزارش عفو بين الملل از نقض حقوق بشر توسط عربستان

وضعيت حقوق بشر درعربستان رو به وخامت روزافزون گذاشته است.

 

وضعيت حقوق بشر درعربستان رو به وخامت روزافزون گذاشته است.

سازمان عفو بين المللل، درتازه ترين گزارش خود از تداوم نقض حقوق بشر درعربستان سعودي توسط حاکمان اين کشور خبر داده و شدیدا ابراز نگرانی نمود.

بر اساس این گزارش، عربستان سعودی درسال 2016 به دليل کاهش قيمت نفت از يک سو و هزينه بالاي دخالت نظامي اش در يمن با مشکلات اقتصادي فزاينده اي مواجه شده.

سازمان عفو بين المللل در گزارش خود ادامه داد: وضعيت ياد شده باعث شده تا هزينه هاي دولتي در عربستان سعودی کاهش يابد و هزاران کارگر از کار برکنار شوند و و این کشور رو به بحران گذارد.

سازمان عفو بين الملل همچنین به حملات عربستان سعودی عليه يمن و نقش اين کشور در کشتن و زخمي کردن هزاران غيرنظامي با انجام حملات بي هدف عليه مدرسه ها و بيمارستان ها و بازارها و مساجد اشاره کرد.

اين گزارش با تاکيد بر موارد نقض حقوق بشر ازسوي عربستان تاکيد کرد: سعودي ها درحمله عليه يمن از تسليحات انگليسي و آمريکايي استفاده کرده اند که جزو جنايات جنگي به شمار آمده اند.

درمورد آزادي بيان، گزارشی از محدوديت هاي سخت گيرانه عربستان سعودی و سرکوب مخالفان و در تنگنا قرار دادن نويسندگان و تحليل گران و فعالان اشاره کرده است.

سازمان عفو بين الملل همچنين دراين گزارش ساليانه خود از ادامه محروميت احزاب سياسي و اتحاديه ها و انجمن هاي مدافع حقوق بشری و تظاهرات درعربستان سخن به ميان آورد.

عفو بين الملل به موضوع امنيت و مبارزه با تروريسم پرداخته و توضيح داد: نيروهاي امنيتي عربستان سعودي به بازداشت صدها تن به بهانه ارتباط داشتن با جنايات تروريستي ادامه مي دهند و همين امر باعث شده تا آنان ـ احتمالا به صورت عمدی ـ مدافعان حقوق بشر را با تروريست ها همسان بدانند.

این گزارش همچنین به موضوع محاکمه 32 نفر به اتهام جاسوسي اشاره کرده و افزود: فعالان سياسي در منطقه شرقي عربستان محاکمه مي شوند و زير شکنجه از آنان اعتراف گرفته مي شود بدون آنکه مسوولان ذيربط در اين رابطه مورد بازخواست قرار گيرند.

سازمان عفو بين الملل در پایان گزارش خود به اعدام هاي دسته جمعي درعربستان از سال 2016 اشاره نموده و خاطرنشان کرد: رياض، همچنان با اتهامات واهي؛ حتی عليه زندانيان از جمله نوجوانان و کودکان احکام قضائی بی پایه ای صادر می کند.

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا