جهان اسلام

کشتار شیعیان در افغانستان جنایت جنگی اعلام شد

افزایش حملات به اماکن مذهبی و شیعیان افغانستان جنایت جنگی است.

 

افزایش حملات به اماکن مذهبی و شیعیان افغانستان جنایت جنگی است.

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان در گزارشی اعلام کرد که افزایش حملات تروریستی به اماکن مذهبی در سال ۲۰۱۶ میلادی با هدف قراردادن شیعیان این کشور، جنایت جنگی است.

بر اساس این گزارش، میزان تلفات غیرنظامیان و حملات تروریستی به امکان مذهبی در سال 2016 میلادی نسبت به سال گذشته‌اش 6 برابر افزایش یافته است.

این گزارش با اشاره به افزایش 10 برابری حملات سنی های تندروی داعش نسبت به سال گذشته، افزود: 

داعش در افغانستان بیشتر بر حملات انتحاری و قتل‌های هدفمند تمرکز داشته و همواره تلاش کرده‌ است که شیعیان افغانستان را هدف قرار دهد.

براساس گزارش یوناما، در سال 2015میلادی 42 شیعه به شهادت رسیده و 14 تن مجروح شده اند، این در حالی است که در سال میلادی گذشته تعداد شهدا به 87 تن و مجروحین به 291 تن افزایش یافته است.

«یاماموتو تادامیچی» رئیس «یوناما» در یک نشست خبری، ضمن پیچیده توصیف کردن حملات سنی های تندرو به شیعیان به ویژه اقوام هزاره در کابل، گفت: 

این حملات جنایت جنگی است.

در ماه محرم سال جاری چندین حمله به عزاداران از جمله زیارتگاه «سَخی شاه مردان» و مسجد باقرالعلوم علیه السلام در کابل و عزاداران در «مزار شریف» توسط سنی های تندرو، انجام شد که ده‌ها عزادار در این حملات به شهادت رسیدند.

تظاهرات مدنی جنبش موسوم به «روشنایی» که اکثر آن‌ها را قوم هزاره تشکیل داده بود، نیز مورد حمله تروریستی قرار گرفت.

یوناما همچنین در گزارش خود اعلام کرد که از ماه ژانویه تا دسامبر سال 2016 میلادی، میزان تلفات غیرنظامیان 11418 تن بوده که از این میان 3498 نفر جان خود را از دست داده و 7920 تن زخمی شدند.

این در حالی است که مجموع تلفات در سال 2015 میلادی 11034 تن بود.

 

 

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا