آسیااخبارجهانجهان اسلامسوریهعلم و فناوری

منصب مفتی جمهوری در سوریه لغو شد

بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه با صدور فرمانی اختیارات شورای فقهی در وزارت اوقاف این کشور را توسعه داده، اما سمت مفتی جمهوری را لغو کرد.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ تصمیم لغو منصب مفتی جمهوری سوریه چند روز پس از واکنش تند شورای علمی فقهی به تفسیر مفتی “احمد بدر الدین حسون” از یکی از آیات قرآن اتخاذ شد که این شورا این تفسیر را تحریف و تعریف نادرست دانست و تأکید کرد که نباید به سمت تفاسیر شخصی عجیب کشیده شد و برخی این بیانیه شورای علمی فقهی سوریه را دلیلی بر تقویت اقتدار و نقش وزارت اوقاف سوریه تلقی کردند.

بر اساس فرمان رئیس جمهور سوریه، وزیر اوقاف رئیس شورای علمی فقهی وزارت اوقاف و دو معاون او از اعضای این شورا هستند.

رئیس اتحادیه علمای بلاد شام، قاضی شرعی اول در دمشق، ۳۰ نفر از علمای ارشد در سوریه به نمایندگی از همه مذاهب، نماینده‌ای از ائمه جماعت، پنج نفر از زنان عالمه قرآنی، نماینده‌ای از دانشگاه علوم دینی بلاد شام، دو نماینده از دانشکده‌های شریعت در دانشگاه‌های دولتی سوریه هم در آن عضویت دارند.

از جمله وظایفی که به شورای فقهی سوریه افزوده شده، تعیین تاریخ شروع و پایان ماه‌های قمری و اعلام احکام فقهی ناشی از آن مربوط به شعائر و عبادات اسلامی است.

بر اساس فرمان رئیس جمهور سوریه، صدور فتوا بر اساس ادله فقهی مبنی بر فقه اسلامی با تمامی مذاهب آن و تعیین اصول و موازین صدور فتوا از جمله اختیارات جدید شورای فقهی سوریه است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا