جهان اسلام

آمارهای تکان دهنده از پیامد جنگ سوریه

پنج سال جنگ در سوریه دست کم جان 400 هزار تن را گرفته است.

 

 

 

پنج سال جنگ در سوریه دست کم جان 400هزار تن را گرفته است.

به نوشته روزنامه انگلیسی گاردین به نقل از یک مرکز آماری سوری، در جریان درگیری هایی که از پنج سال پیش تاکنون با حملات تروریست هاى سنى در این کشور ادامه دارد، 400 هزار نفر جان خود را به طور مستقیم از دست داده و حدود 70 هزار نفر نیز بر اثر کمبود امکانات بهداشتی درمانی یا آب و سر پناه قربانی شدند. 

علاوه بر این، 1.9 ميليون نفر سوری یعنی حدود 11 درصد شهروندان این کشور نیز بر اثر درگیری ها زخمی شده اند.

براساس این گزارش، نظام سلامت ملی، تاسيسات زيربنايی و نهادهای سوريه در اثر جنگ 5 ساله اين کشور تقريبا به طور کامل از بين رفته است.

گزارش اخیر نشان مي‌دهد که تعداد تلفات جنگ سوريه، بيشتر از 250 هزار نفري است که سازمان ملل متحد 18 ماه پيش تخمين زده است.

این مرکز سوری اعلام کرد که اميد به زندگي از 70 سال در سال 2010 يا قبل از آغاز جنگ در سوريه به 55.4 سال در سال 2015 رسيده و نرخ مرگ و مير در سوريه از رقم 4.4 درصد در سال 2010 به رقم 10.9 درصد در سال 2015 رسيده است.

همچنين خسارت‌های اقتصادی سوريه در اين مدت به رقم 225 ميليارد دلار می‌رسد.

کميساريای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از اواسط سال 2015 میلادی شمارش تلفات جنگ داخلي سوريه را به دليل نبود دسترسی به اطلاعات و کاهش اطلاعات موثق متوقف کرد.

سنی های تند رو در قالب گروههای مختلف تروریستی مثل داعش یا النصره با تحت کنترل درآوردن برخی از شهرها ومناطق کشور سوریه از سال 2011 تاکنون به جنایت های متعددی علیه مردم بی دفاع این کشور دست زده اند.

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا