جهان اسلام

«الذکر الحکیم»؛ مسابقه قرآن ویژه شیعیان در بحرین

چهاردهمین دوره مسابقات قرآنی «الذکر الحکیم» ویژه شیعیان، اواخر اسفندماه سال جاری، در بحرین برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 

چهاردهمین دوره مسابقات قرآنی «الذکر الحکیم» ویژه شیعیان، اواخر اسفندماه سال جاری، در بحرین برگزار می‌شود.
به گزارش خبرگزاری قرآنی «ق»، این مسابقات که  با شعار «لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ: از گام‌های شیطان پیروی نکنید»(آیه 21 سوره نور)، ، به‌همت انجمن شیعی علوم قرآنی الذکر الحکیم در این کشور برگزار خواهد شد.
نام‌نویسی برای شرکت در این مسابقات در دو بخش آقایان و بانوان آغاز شده است و تا 15 بهمن‌ماه ادامه دارد.
این مسابقات در رشته‌های «تلاوت و حسن ادا با مرتبه ترتیل»، «تلاوت و حسن ادا با مرتبه تدویر»( از انواع قرائت با سرعت متوسط است)، «حفظ»، «تفسیر»، «آیه و تدبر»، «فرهنگ قرآنی» و «فیلم‌های کوتاه» برگزار خواهد شد.
رشته‌ حفظ سوره «حشر» ویژه ناشنوایان به این دوره از مسابقات اضافه شده است. همچنین شرکت‌کنندگان در این مسابقات می‌توانند در بیش از یک رشته رقابت کنند.
رشته نخست این مسابقات با عنوان «تلاوت و حسن ادا به مرتبه ترتیل» ویژه گروه‌های سنی خردسالان، جوانان، و بزرگسال است و در رشته دوم این مسابقات با عنوان «تلاوت و حسن ادا به مرتبه تدویر»، فقط نمایندگان مراکز قرآنی حضور دارند.
رشته حفظ این مسابقات شامل تمامی گروه‌های سنی است و در بخش‌های حفظ حزب 60 قرآن، حفظ جزء 30،‌ حفظ سه جزء پایانی قرآن، حفظ سوره‌های «بقره و آل عمران»، حفظ 10 جزء پایانی قرآن، حفظ  20 جزء نخست قرآن و حفظ کامل قرآن کریم برگزار می‌شود.
همچنین، رشته تفسیر این مسابقات شامل امتحان کتبی در حوزه تفسیر آیات قرآن است که در دو بخش خردسالان و بزرگسالان برگزار می‌شود.
در رشته «آیه و تدبر» نیز متسابقین شرکت‌کننده توضیحاتی درباره آیه «لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ»(از گام‌هاى شيطان پیروی نکنید) ارائه می‌دهند.
رشته فرهنگ قرآنی این مسابقات نیز شامل پرسش‌هایی به‌صورت شفاهی درباره مفاهیم قرآن است و در رشته فیلم‌های کوتاه نیز شرکت‌کنندگان باید فیلمی کوتاه با محور آیه قرآنی «لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ» تولید کنند.
رشته هشتم این مسابقات نیز به حفظ سوره «حشر» ویژه ناشنوایان اختصاص دارد.
تلاوت قرآن کریم دارای چهار مرتبه تحقيق، ترتيل، تدوير و تحدير است.
تلاوت ترتيل
ترتيل در لغت عبارت است از «نظم و ترتيب در کلام». «رَتَّلَ الْکَلام» يعني: سخن را خوب بيان کرد ـ قواعد سخن را مراعات نمود و در اصطلاح قرائت عبارت است از خواندن قرآن به طور منظم و با تأنّي و شمرده و همراه با تدبّر در معاني، به طوري که تمامي قواعد رعايت شود.
تلاوت تحقيق
تحقيق در لغت به معناي «مبالغه در انجام چيزي بدون کمي و زيادي» و «رسيدن به حقيقت شيء» آمده است و در قرائت قرآن، «تحقيق» عبارت است از خواندن قرآن با حداکثر آرامش و تأنّي حتی «آهسته‌تر از قرائت به ترتيل»، همراه با اشباع مدها، تحقيق همزه‌ها، اتمام حرکات، تحقيق مخارج حروف و … که همه اينها در سايه قرائت آيات با حداقل سرعت، ميسر است.
تلاوت تحدير(حَدر)
به معناي سرعت گرفتن و از سراشيبي به پائين آمدن است که مستلزم ازدياد سرعت است و در اصطلاح قرائت، عبارت است از خواندن قرآن با سرعت زياد همراه با رعايت احکام تجويد.
تلاوت تدوير
حالتي است بين تحقيق و حدر به بيان ديگر، نوعي قرائت است نه به سرعت «حدر» و نه به کُندي «تحقيق». اکثر اهل اداء، اين روش را اختيار کرده‌اند.
 ترتيب قرائات از کند به تند عبارتست از: تحقيق ـ ترتيل ـ تدوير ـ تحدير.

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا