آسیااخباراروپاجهانجهان اسلامعربستان سعودییمن

تجمع معترضان در پاریس علیه فروش سلاح به عربستان

اخبار رسیده از پاریس حاکی از آن است که فعالان حقوق بشر، تجمعی ضد جنگ در پایتخت فرانسه برگزار کردند.

به گزارش شیعه ویوز (اخبار شیعیان جهان)؛ فعالان حقوق بشر با حمل دست نوشته هایی در خیابان های پاریس علیه حکومت آل سعود شعار سر داد و اعلام کردند که دولت فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی و غربی باید روند فروش سلاح و تجهیزات نظامی و جنگی به آل سعودی را متوقف کنند.

تجمع معترضان در پاریس علیه فروش سلاح به عربستان

این معترضان تاکید کردند که عربستان از این سلاح ها در جنگ علیه یمن و کشتار مردم بی گناه این کشور استفاده می کند.

فعالان حقوق بشر با برگزاری تجمعی علیه جنگ در پاریس پایتخت فرانسه، خواستار توقف فروش سلاح به عربستان سعودی شدند.

معترضان یادآور شدند که سعودی ها در قالب ائتلاف عربی به صورت روزانه منازل، بیمارستان ها و زمین های کشاورزی مردم یمن را بمباران می کنند.

پیش از این نیز نهادهای بین المللی فعال در زمینه حقوق بشر از جمله دیده بان حقوق بشر خواهان توقف فروش سلاح به عربستان شده بودند.

برخی از کشورهای غربی اما علیرغم درخواست‌های سازمان‌های حقوق بشری همچنان با تعلیق یا ممنوعیت صادرات سلاح به عربستان و امارات برای استفاده در جنگ یمن مخالفت می‌کنند.

این در حالیست که براساس آمار وزارت تجارت بین‌المللی، بریتانیا در سپتامبر سال 2020 مجوز صادرات موشک و بمب‌ به ارزش یک میلیارد دلار و 88 میلیون دلار به عربستان را صادر کرد.

لندن موقتا در ژانویه سال 2019 میلادی پس از حکم دادگاه استیناف این کشور صادرات تسلیحات جدید به ائتلاف عربی را متوقف کرد اما قراردادهای جدید صادرات سلاح از ژوئیه همان سال بعد از اظهارنظر وزیر تجارت بریتانیا مبنی بر اینکه نقض قوانین بین‌المللی در یمن «حوادثی استثنائی» بوده، از سر گرفته شد.

از طرفی دیگر، اتحادیه اروپا هفته گذشته با اکثریت قاطع آرا به توقف فروش تسلیحات نظامی و امنیتی مورد استفاده در یمن رای داد و خواستار بازخواست کشورهای عضوی شد که با فروش سلاح، قوانین این اتحادیه را نقض می کنند.

شایان ذکر است فرانسه سومین کشور صادرکننده سلاح به عربستان است به طوری که پاریس پس از امریکا (73 %) و بریتانیا (13 %)، 4 % از تسلیحات صادراتی به عربستان بین سال‌های 2015 میلادی تا 2019 را داشته، فرانسه همچنین دومین کشور بزرگ صادرکننده سلاح به امارات است.

رئیس جمهور جدید آمریکا جو بایدن نیز اعلام کرده بود که فروش سلاح به عربستان سعودی را متوقف می کند، اما کشورش روز گذشته یک قرار داد تسلیحلتی با سعودی ها به امضا رسانید تا بزرگترین صادر کننده سلاح به عربستان باقی مانده و رقبای خود عقب نیوفتد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا