جهان اسلام

بی اطلاعی از سرنوشت بیش از ۷۰۰ تن از شیعیان نیجریه

با گذشت حدود یک ماه  از حمله نظامیان نیجریه به شیعیان زاریا در شمال این کشور، از سر نوشت بیش از 700 تن از شیعیان، هنوز اطلاعی در دست نیست.

 

با گذشت حدود یک ماه  از حمله نظامیان نیجریه به شیعیان زاریا در شمال این کشور، از سر نوشت بیش از 700 تن از شیعیان، هنوز اطلاعی در دست نیست.

«ابراهیم موسی»، سخنگوی یک گروه شیعی به نام “جنبش اسلامی نیجریه”، طی بیانیه‌ای اعلام کرد: در فهرست ما اسامی حدود ۷۳۰ مرد و زن درج شده است که از زمان حادثه شوم ۱۲ دسامبر (مطابق با ۲۱ آذر) همچنان مفقودالاثر هستند.

وی با اشاره به این مطلب که بیش از 200 تن از شیعیان در زندان شهر کادونا به سر می برند، افزود:  صدها نفر دیگر نیز در زندان‌های ارتش در ایالت‌های بائوچی و زندان آبوجا، پایتخت نیجریه،  به سر می‌برند.

حدود يك ماه قبل، نیروهای ارتش نیجریه به مجلس عزاداری شیعیان در این کشور حمله ور شدند و آنان را به گلوله بستند.

 نیروهای ارتش نیجریه سپس با یورش به منزل شیخ زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه، و تیراندازی به حاضران،  چندین نفر از نزدیکانش را به شهادت رساندند و  با زخمی کردن شیخ زکزاکی ، او و همسرش را به نقطه نامعلومی انتقال دادند.

تا کنون آماری رسمی درباره تعداد تلفات این حمله منتشر نشده، اما دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد:  دست‌کم ۳۰۰ نفر در این حادثه به شهادت رسيدند. دیگر فعالان حقوق بشر، آمار جان باختگان این حادثه را بیش از ۱۰۰۰ نفر عنوان کرده‌اند.

 

«مائوسی سگون» کار‌شناس ارشد دیده‌بان حقوق بشر در امور نیجریه نیز، عدم پاسخگویی دولت نیجریه را نگران کننده دانست.

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا