جهان اسلام

گزارش سازمان ملل در باره استفاده از گاز سارین، در جنگ سوریه

هیات حقیقت‌یاب بین‌المللی اعلام کرد، شواهدی در دست دارد که برخی افراد در سوریه، در معرض گاز سارین و یا مواد ترکیبی شبیه به آن قرار گرفته‌اند.

 

 

 

هیات حقیقت‌یاب بین‌المللی اعلام کرد، شواهدی در دست دارد که برخی افراد در سوریه، در معرض گاز سارین و یا مواد ترکیبی شبیه به آن قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این یافته‌ها در تازه‌ترین گزارش ماهانه ی احمد اوزومجو، رئیس سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی آمده، و بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، آن را در تاریخ 29 دسامبر به نامه خود برای شورای امنیت ضمیمه کرده است.

براساس گزارش اوزومجو، هیات حقیقت‌یاب اعزامی به سوریه، در بررسی 11 مورد استفاده از تسلیحات شیمیایی که دولت سوریه آن را گزارش داده، دریافته است که در مبارزه علیه دولت و  مردم سوریه، از گاز سارین یا ماده‌ ترکیبی شبیه به آن استفاده شده است. در گزارش مذکور عنوان نشده که چه زمانی این حملات با گازهای سمی رخ داده است و عاملان آن چه کسانی بوده‌اند.

هیات حقیقت‌یاب سوریه از سوی سازمان ملل و سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی تشکیل شده و مسئول بررسی  استفاده احتمالی از مواد شیمیایی در جنگ سوریه است.

دولت سوریه و تروریست هایی که در این کشور با دولت در جنگ هستند، یکدیگر را به استفاده از سلاح شیمیایی محکوم می کنند.

احمد اوزومجو، با بیان این که منبع گاز سارین و یا مواد شبیه آن مشخص نیست، گفته است:  هیات حقیقت‌یاب سوریه هنوز به مدارکی که اطلاعات بیشتری درباره ماهیت و یا منبع این مواد داشته باشد؛ دست نیافته است.

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا