جهان اسلام

پیام سازمان دیده بان حقوق شیعیان جهان، در باره فاجعه ی منا

سازمان جهانی دیده بان حقوق شیعیان (شیعه رایتس واچ)، با صدور پیامی، فاجعه خونین منا را محکوم کرد. 

 

 

 

سازمان جهانی دیده بان حقوق شیعیان (شیعه رایتس واچ)، با صدور پیامی، فاجعه خونین منا را محکوم کرد. 

در این پیام آمده است: 

سازمان دیده بان حقوق شیعیان، ناراحتی عمیق خود را از کشته شدن حجاج در مراسم حج سال 2015 اعلام می کند. این حادثه ی خونین، از آن روی که در روز عید قربان اتفاق افتاد، بسیار غم انگیزتر است. 

در ادامه این پیام آمده است: 

در یازدهم سپتامبر، یک جرثقیل بزرگ در مسجد الحرام سقوط کرد که منجر به کشته شدن 107 تن از زائران بیت الله الحرام شد. این جرثقیل متعلق به شرکت بن لادن ، یکی از بزرگ ترین کمپانی های منطقه است. علت سقوط جرثقیل از سوی منابع سعودی، وزش بادهای تند و آب و هوای بد اعلام شد. عدم تأمین امنیت این گونه سازه ها و همچنین عدم پیش بینی عواقب امنیتی توسط دولت سعودی، باعث جان باختن تعدادی زیاد از زائران و میهمانان خانه ی خدا شد. 

حادثه دوم در 24 سپتامبر اتفاق افتاد که به سبب آن، هزاران میهمان بیت الله الحرام از «22 کشور»، در دو مایلی مکه مکرمه جان باختند و هنوز دلایل اصلی این فاجعه ی خونین اعلام نشده است. 

 سازمان شیعه رایتس واچ در پایان پیام خود گفته است :

دولت سعودی خود را به عنوان خادم الحرمین معرفی می کند اما برای حفظ امنیت جانی زائران و میهمانان خانه ی خدا به اندازه کافی فعالیت نمی کند. متأسفانه عدم توجه به این وظیفه مهم، باعث کشته و زخمی شدن جمع کثیری از زائران بیت الله الحرام شده است. 

سازمان دیده بان حقوق شیعیان جهان، با محکوم کردن این فاجعه دردناک، از دولت سعودی می خواهد تا روند تأمین امنیت زائران خانه خدا را اصلاح کند.

 

سازمان shia rights watch ـ واشنگتن

www.shiarightswatch.org

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا