جهان اسلام

رژیم عربستان مسئول عملیات انتحاری بر ضد شیعیانِ قدیح در قطیف است

در پی عملیات انتحاری تروریستی گروه های تکفیری بر ضد نمازگزاران در مسجد امام علی علیه السلام واقع در شهر قدیحِ استان قطیف، مرکز جهانی آدم با صدور بیانیه ای این فاجعه اسفناک را به شدت محکوم کرد

 

در پی عملیات انتحاری تروریستی گروه های تکفیری بر ضد نمازگزاران در مسجد امام علی علیه السلام واقع در شهر قدیحِ استان قطیف، مرکز جهانی آدم با صدور بیانیه ای این فاجعه اسفناک را به شدت محکوم کرد. 

این مرکز در بیانیه ی خود آورده است: این عملیات تروریستی کورکورانه که بر ضد جمعی نمازگزار بی دفاع در سایه ی امواج تحریک و نفرت آفرینی اِعمال شده از سوی مؤسسه های دینی و رسانه ایِ نزدیک به حاکمیت عربستان، امری دور از انتظار نبود. نهادهای امنیتی در عربستان سعودی خود تشویق کننده ی گروه های افراطی بوده و راه را پیش روی آنان بازگذاشته است تا چنین جنایات را به وجود آورند. 

نیروهای امنیتی رژیم سعودی پیش از این نیز بارها اقدام هایی ضد حقوق بشری بر ضد شیعیان روا داشته و آزادی های مذهبی و مدنی آنان را از ایشان سلب کرده است. پس از حمله ی نظامی بی رحمانه ی عربستان سعودی به یمن، این رفتار شدت گرفت و نشان داد که جنگ مذهبی در کار است. 

مرکز جهانی آدم در این بیانیه با اشاره به فعالیت های تحریک آمیز شخصیت های دینی که به طور مستقیم به رأس قدرت در عربستان مرتبط هستند، ابراز داشت: حاکمان سعودی هیچ محدودیتی برای تحریکات نهادها و شخصیت های دینی عربستان قائل نیستند، همانطور که خطیب مسجد الحرام آزادانه اظهار داشته است جنگ عربستان سعودی بر ضد یمن، جنگ سنی ـ شیعی در تمام منطقه است. 

این مرکز در بیانیه ی خود از رژیم عربستان خواسته است تا از جان شیعیان منطقه ی الشرقیه حفاظت کند و نیروهای امنیتی مسئول حفاظت از جان و دارایی شهروندان باشند و از تعرض به آنان و مراسم و شعائر مذهبی شان جلوگیری کنند. 

این مرکز همچنین ابراز نگرانی کرده است که مبادا این جنایت دگربار تکرار شود، چراکه در ماه محرم حمله ای مشابه آنچه در مسجد امام علی علیه السلام رخ داد، بر ضد حسینیه ی الدالوه در منطقه ی الاحساء به وقوع پیوست و شماری از شرکت کنندگان در مراسم مذهبی ـ حسینی به شهادت رسیدند، اما رژیم سعودی برای جلوگیری از اقدام افراد تروریست یا گروه ها و مؤسسه های دینی و رسانه ای افراطی هیچ اقدامی نکرده و مهاجمان برنامه ریزان و محرکان عملیات تروریستی را بازخواست نکرد. 

در پایان این بیانیه آمده است: سازمان های بومی و جهانی حقوق بشری در گزارش های خود آورده اند که تاریخ رژیم سعودی از سرکوب و خفقان و سلب آزادی ها در سراسر کشور به ویژه در منطقه ی الشرقیه که اکثریت ساکنان آن جا شیعیان هستند، آکنده است.

 مرکز جهانی آدم برای دفاع از حقوق و آزادی ها

www.adamrights.org

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا