جهان اسلام

تجلیل از اثر بی نظیر دایرة المعارف حسینی 

به دلیل حجم معلومات، ارقام، تاریخ ها و حوادثی که در بخش های چاپ شده و خطی دایرة المعارف حسینی وجود دارد می توان آن را گوگل مسلمانان نامید

 

shiawaves2150.jpg - 134.03 kb

به گزارش شیعه ویوز ، برای اولین بار اولین نشست فرهنگی شناخت معارف حسینی در کویت برگزار شد ، نمایندگان کشورهای مختلف و شخصیت های علمی ، فرهنگی و رسانه ای بسیاری در این نشست شرکت کردند. 

دراین مراسم که به همت سازمان اوقاف جعفری و سازمان های فرهنگی کویت برگزار شده بود از اثر بی نظیر دایره المعارف حسینی تالیف محقق ارزشمند شیعه آیت الله دکتر شیخ محمد صادق الکرباسی تقدیر به عمل آمد .

در این نشست در مورد دایرة المعارف حسینی به عنوان با عظمت ترین موسوعه شناختی که تاریخ عرب و مسلمانان به چشم خود دیده سخنانی مطرح گردید.

از جمله شخصیت هایی که در این مراسم صحبت کرد تاریخ دان “منصور الهاجری” بود وی عنوان داشت: به دلیل حجم معلومات، ارقام، تاریخ ها و حوادثی که در بخش های چاپ شده و خطی دایرة المعارف حسینی وجود دارد می توان آن را گوگل مسلمانان نامید. گفتنی است پژوهشگر عراقی ساکن لندن دکتر نصیر الخزرجی از سال 1987 میلادی سرپرستی موسوعه حسینی را برعهده گرفت و تا به امروز 86 مجلد از مجموع 900 مخطوطه آن در شصت باب از علوم و معارف به چاپ رسیده است. 

خاطر نشان می شود فکر تالیف این دائره المعارف از سال 1400 هجری قمری(1900م) به ذهن مولف شهیر آیت الله دکتر شیخ محمد صادق الکرباسی خطور کرد اما شروع آن مربوط به سال 1408 هجری قمری(1987) می شود جائیکه یکی از کرامات امام حسین (علیه السلام) در زندگی مولف نمود پیدا می کند و وی در اثر این حادثه تصمیم می گیرد تا انجائی که در توان دارد گوشه ای از عظمت این امام شهید را به روی کاغذ بیاورد. این موسوعه در شصت باب و در علوم و فنون مختلف است و هر باب با دیگری متفاوت است اما همه این باب ها به نحوی به شخصیت و قضیه امام حسین (علیه السلام) موبوط و وصل می شود.

shiawaves2151.jpg - 148.51 kb

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا