جهان اسلام

گزارش سازمان دیده بان حقوق شیعیان در مورد بارزترین تعرض ها علیه شیعیان

srw01.jpg - 121.99 kb

سازمان دیده بان حقوق شیعیان گزارش ماهانه خود در مورد بارزترین تعرض ها علیه شیعیان در فاصله زمانی 25 اکتبر تا 25دسامبر را به رشته تحریر در آورد

به گزارش شیعه ویوز ، سازمان دیده بان حقوق شیعیان گزارش ماهانه خود در مورد بارزترین تعرض ها علیه شیعیان در فاصله زمانی 25 اکتبر تا 25دسامبر را به رشته تحریر در آورد.

بر اساس گزارش پایگاه رسمی سازمان دیده بان دیده بان حقوق شیعیان « shiarightswatch»، در این گزارش برخی از عملیات تروریستی علیه شیعیان که از سوی گروه ها، افراد و نظام های حاکم صورت می گیرد، ذکر شده است.

سازمان تاکید کرد که در این گزارش از منابع ویژه مانند اشخاص و گروه های فعال در زمینه آزادی و حقوق بشر که در کشورهای مربوطه فعالیت می کنند، استفاده کرده است، اما در مواردی با وجود یقین به وقوع حوادث، به دلیل عدم وجود اسناد و مدارک،  از ذکر آن ها خودداری شده است.

امارات

منابع خبری اعلام کردند که امارات حمله های وسیعی علیه شیعیان مقیم در خاک خود آغاز نموده، به طوری که با اعلام مهلت  5 روزه به خانواده های عراقی شیعی، از آنان خواست کشور را ترک کنند؛ دولت دلیل چنین مساله ای را ترس از گسترش تشیع در درون خاک خود عنوان کرد.

پاکستان

کشور پاکستان از جمله کشورهایی است که به دلیل وجود گروه های تروریستی ،  شهروندان آن به طور دائم با انفجارها و حملات تروریستی بزرگی مواجه هستند، بر این اساس در روزهای پایانی اکتوبر، بمبی در بازار کویتا  منفجر شده و به دنبال آن، 5 شهید و 17 زخمی بر جای ماند.

همچنین در روزهای اول، چهارم و پنجم نوامبر گذشته ، در منطقه شیعی نشین بلوچستان و کراچی بمب هایی جا سازی شده بود که با منفجر شدن آن ها 16 مسلمان شیعه شهید و تعداد زیادی نیز مجروح شدند.

نماز گزاران شیعه در پنجاب مورد هدف گروه ناشناس قرار گرفتند و 3 نفر از جمله امام جماعت مسجد جان خود ا از دست دادند.   همزمان با مراسم عاشورای حسینی، پلیس اعلام کرد که توانست صدها واحد از کاپشن هایی را کشف کند که گروه های تروریستی برای عملیات انتحاری خود از آن ها استفاده می کردند.

در هجوم به یکی از هیات های عزاداری حسینی در روز شانزدهم نوامبر 5 مسلمان شیعه شهید و 30 نفر دیگر در نزدیکی اسلام آباد مجروح شدند.

بحرین

همزمان با انقلاب های عربی در کشورهای خارومیانه و شمال آفریقا، کشور بحرین نیز شاهد اعتراضاتی بود و فعالان حقوقی در آن به طور مداوم از سوی دولت مورد تعرض و بازداشت قرار می گرفتند؛ علاوه بر آن خانه های شهروندان شبانه با گاز اشک آور مورد هجوم قرار می گرفت، روز 26 اکتبر گذشته یک خانواده شیعی در منطقه شهرکان شاهد هجوم شبانه ای از این قرار بود.

اغلب نیروهای امنیتی در که در هجوم علیه شیعیان و معترضان شرکت کرده و یا در شهادت شیعیان شرکت داشتند، به نوعی از سوی نظام قضایی کشور تبرئه می شدند، در روز 27 اکتبر دادگاه جزایی بحرین حکم زندان 7 سال  دو تن از نیروهای امنیتی را که در کشته شدن دو شیعی شرکت داشتند را به 3 سال کاهش داد.

فعالان و سازمان های حقوقی از وخامت حال برخی از زندانیان سیاسی بازداشت شده ابراز نگرانی کرده و اعلام نمودند که اغلب آنان از مراقبت های لازم پزشکی محروم هستند، « عبدالوهاب حسین» یکی از فعالان سیاسی است که با وجود داشتن بیماری قلبی از مراقبت های پزشکی در زندان محروم است.

در مراسم عزداری محرم، هیات های عزاداری حسینی که توسط شیعیان اداره می شدند، شاهد تعرض های چندی بودند که در در اثر آن ها پارچه های مشکی و پرچم های نصب شده برداشته می شد و  شهروندان حاضر در عزداری را با گاز اشک آور متفرق می کردند.

زندانیان از انجام آموزه های دینی خود در عزاداری های امام حسین علیه السلام در دهه اول محرم منع شدند و تهدیدهای زیادی در این باره به آنان گوشزد شد؛ همچنین با شهروندانی که پرچم های حسینی را بر بالای منازل خود نصب می کردند، برخوردهای تندی صورت گرفت و به مراکز پلیس احضار شدند.

علمای دینی بحرین از جمله « زهیر عاشور» و « علی حبیب» به حبس ابد محکوم شدند.

دادگاه تجدید نظر منامه، حکم جزایی 15 سال حبس برای 17 شهروند شیعی تعیین نمود که در اعتراضات مسالمت آمیز شرکت داشتند

الجزایر

به دنبال شیعه شدن تنی از جوانان منطقه «سانتیبار» در الجزایر، ده ها نفر از سلفی های ، در اعتراض به مساله ای که نام آن را گسترش تشیع گذاشتند یکی از مساجد شیعیان رابستند.

یمن

گروه های تکفیری یمن به شیعیان ساکن در منطقه دماج در استان صعده شمالی تعرض نمودند.

« محمد العماد» از روزنامه نگاران شیعی یمن و رییس هیات تحریریه روزنامه «الهویه» با قرار دادن بمبی در اتومبیل خود در صنعاء، مورد هدف قرار گرفت.

نماینده شیعیان در پارلمان « عبدالکریم جدیان» از سوی گروه های مسلح بعد از خروج از مسجد مورد ترور قرار گرفت و به شهادت رسید.

کویت

تعرض به حسینیه شیعیان در منطقه الصلیبیه در استان الجهراء؛ به طوری که حسینیه بدون امکان شناسایی عاملان ان مورد آتش قرار گرفت.

همزمان با بزرگداشت مراسم عاشورا ، به دلایل فرقه گرایانه، وزارت کشور اقدام به اخراج شیخ شیعی سعودی « حسین الفهید» کرد.

شهرداری به بهانه نداشتن مجور اقدام به  تخریب و از بین بردن خیمه های نمادین عاشورا کرد که این مساله در پارلمان مورد اعتراض نمایندگان قرار گرفت.

لبنان

در منطقه شمال طرابلس، 14 جوان شیعی مورد تعرض قرار گرفتند که در اثر شلیک گلوله به آنان 6 نفر زخمی شدند.

گروه های تروریست از سوریه ، همزمان با مراسم عاشورای حسینی 8 فروند موشک به سوی مناطق شیعی نشین لبنان پرتاب کردند .

یکی از منابع امنیتی اعلام نمود که در اثر انفجاری 25 تن شهید و 150 نفر در جنوب بیروت زخمی شدند.

مصر

تاسیس اولین ارتش برای مبارزه با شهروندان شیعی در مصر که نام خود را « جیش محمد» نهاد؛ ارتش مذکور مدعی شد که تشیع اولین و بزرگ ترین خطری است که اعتقادات آنان را تهدید می کند.

رییس ائتلاف سلفی مصر نسبت به ساختن حسینیه ها در مصر هشدار داد و به زعم خود نام آن ها را « معابد شرک » گذاشت .

وزیر اوقاف با توزیع  و نشر کتابی که در آن نسبت به مذهب جعفری هشدار داده شده بود تنش های زیادی ایجاد نمود، به ویژه این که کتاب مذکور توسط عربستان میان حجاج نیز توزیع شد .

«ولید اسماعیل» از سلفی های مصری به شیعیان که مشغول زیارت و عبادت در درون مسجد امام حسین بودند اهانت کرده ، همچنین به روزنامه نگار شیعی فحش، ناسزا و توهین نمود. علاوه بر آن گروهی از شیعیان که قصد زیارت مسجد را داشتند از سوی گروه های ناشناس ربوده شدند.

تاسیس اولین مرکز مبارزه با تشیع در استان المنیا؛ که یکی از موسسان آن اعلام کرد تا آخرین لحظه زندگی خود با هر نوع تلاشی برای گسترش تشیع مبارزه خواهد کرد و اجازه نخواهد داد حسینیه، مسجد و یا مزار شیعی تاسیس شود.

سلفی ها نسبت به برگزاری اربعین حسینی هشدار دادند.

سودان

پلیس سودان مراسم عزاداری حسینی برگزار شده در منزل یکی از شهروندان شیعی در منطقه طرفیه در خارطوم را منحل کرده و تمام حاضران در آن را بازداشت نمود.

سوریه

شیعیان سوریه مدت هاست در معرض حملات و هجوم های شبانه روزی گروه های تروریست قرار دارند، در این بین زنان و کودکان بزرگ ترین گروه آسیب دیده محسوب می شوند، تعداد زنان ربوده شده در این ماه به 63 زن رسید که تاکنون آزاد نشدند.

عملیات انتحاری گروه های تروریست، شهدا و زخمی های زیادی از خود برجای گذاشت، به عنوان نمونه در روز 11/4 در یک انفجار انتحاری 6 شهروند شهید و 47 نفر دیگر زخمی شدند؛ با وجود گذشت نزدیک به 3 سال از آغاز این تنش ها، هنوز هم هجوم ها و حملات ادامه دارد.

عربستان

نیروهای آل سعود در العوامیه به منازل شیعیان شلیک کردند که در اثر آن یکی از منازل آتش گرفته و خانه های دیگر ضررهای مادی  زیادی وارد شد.

بعد از اخراج کردن « حسین الفهید » از کویت، نیروهای امنیتی عربستان وی را بازداشت نمودند .

مفتی عربستان  به نشانه تعرض به آموزه های دینی شیعیان، همگان را به روزه داری در روز دهم محرم فرا خواند.

وزارت آموزش و پرورش عربستان تهدید کرد که در صورت غیبت دانش آموزان شیعی از مدارس در روزهای هفتم و دهم محرم، آنان را از مدرسه اخراج خواهد کرد.

عراق

وقوع انفجار و عملیات انتحاری به مساله ای روزمره برای شهروندان تبدیل شده است که روزانه تعداد زیادی در اثر آن جان خود را از دست می دهند و یا به آنان خسارت های جانی و مالی وارد می شود.

می توان گفت عراق در تمام روزهای خود شاهد وقوع انفجارهایی در شهرهای کربلا، دیالی، بغداد، الحریه، الدوره، التراثف منطقه هور، بابل، طوز خوماتو، الخنافسه، نینوی، میسان، سامراء، بغداد، البصرة، الحله، السماوة، الديوانيه، کرکوک، صلاح الدین، الحسینیه، الصدر، الغدیر، المدائن و نجف بود که در اثر آن هزاران تن شهید و مجروح شدند، و به دلیل همزمانی با مراسم عاشورای حسینی و عزداری های آن، آموزه های دینی آنان مورد اهانت واقع شد .

قطر

یوسف القرضاوی، روحانی دینی مصری که دارای ملیت قطری است مسلمانان اهل تسنن را به کشتار شیعیان فرا خواند .

ترکیه

مفتی ترکیه « جونیت کولاز» با نوشتن گزارش اهانت امیز به شیعیان این کشور، آنان را تروریست نامید و از مسوولین دولتی خواست تا شیعیان کشور را تحت نظر و تسلط خود قرار دهند.

 {mp4remote}http://host10.aparat.com//public/user_data/flv_video_new/289/09ed609179bf6b0b6bdaceeaf5b1c214866636.mp4{/mp4remote}

 


منبع : شفقنا

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا