جهان اسلام

رایزنی افغانستان با ترکیه و یونان برای توقف اخراج اجباری پناهجویان این کشور

وزارت مهاجرین افغانستان اعلام کرد، کشورهای ترکیه و یونان توافق کردند تا روند اخراج اجباری پناهجویان این کشور را متوقف کرده و برای بهبود شرایط زندگی پناهجویان تلاش کنند.

 

وزارت مهاجرین افغانستان اعلام کرد، کشورهای ترکیه و یونان توافق کردند تا روند اخراج اجباری پناهجویان این کشور را متوقف کرده و برای بهبود شرایط زندگی پناهجویان تلاش کنند.

در چند سال اخیر هزاران پناهجوی افغانستانی به دلیل وضعیت نابسمان امنیتی در افغانستان راهی اروپا شدند که ترکیه و یونان مسیر اصلی ترانزیت آنها به کشورهای اروپایی محسوب می‌شود.

در پی چند مورد خودشکی به دلیل شرایط ناگوار زندگی این پناهجویان در ترکیه و یونان «سید حسین عالمی بلخی» وزیر مهاجرین افغانستان به این کشورها سفر کرد تا برای بهبود وضعیت اسفبار پناهجویان این کشور با مقامات ترکی و یونانی رایزنی کند.

وزیر مهاجرین افغانستان پس از بازگشت از این سفر به خبرنگاران در کابل گفت: با ترکیه و یونان به توافق رسیدیم تا به مشکلات پناهجویان افغان رسیدگی کرده و از اخراج اجباری آنها خودداری کند.

وی افزود: کشورهای اروپایی نیز توافق کردند تا در ساماندهی وضعیت پناهجویان افغانستانی به یونان کمک کنند تا شرایط پناهجویان کشور ما در یونان بهبود یابد.

سید حسین عالمی بلخی اظهار داشت: بیشترین رقم پناهجویان در یونان را شهروندان افغانستان تشکیل می‌دهند و در حال حاضر بیش از 16 هزار پناجوی افغان در کمپ‌های یونان زندگی می‌کنند.

وی افزود: دولت یونان تعهده کرده است تا درخواست پناهندگی پناهجویان افغانستانی را سریعتر بررسی کرده و به درخواست‌های آنها در اسرع وقت رسیدگی کند.

بلخی تصریح کرد، دولت یونان توافق کرده است تا از اخراج اجباری پناهجویان افغانستانی از این کشور خودداری کرده و در زمینه آموزش زبان و حرفه نیز به آنها کمک کند.

اخراج پناهجویان افغانستانی از کشورهای اروپایی و بویژه یونان و ترکیه در حالی صورت می‌گیرد که ناامنی‌‌ها در این کشور به شدت گسترش یافته و مردم از فقر و بی‌کاری رنج می‌برند. سال گذشته هزاران نفر از پناهجویان این کشور از سوی حکومت ترکیه پس از بازداشت به صورت اجباری به کابل اخراج شدند.

این در حالی است که تلفات غیرنظامیان در افغانستان به علت اقدامات تروریستی سنی های تندرو در بالاترین سطح قرار دارد و بیش از 3 میلیون نفر در افغانستان به دلیل جنگ و خشکسالی با خطر گرسنگی روبرو هستند.

 

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا